Det Pommersche Landesmuseum i Greifswald visar to m den 21 november utställningen ”Romantikens födelse” eller som en tysk tidning kallade den ”Romantikens tre musketörer”. Den tyska romantiken brukar i vanliga fall förknippas med städerna Jena och Heidelberg, men Greifswald spelade också en viktig roll i sammanhanget. Det var nämligen här som den kända romantiska målaren Casper David Friedrich föddes 1774 och även de två andra musketörerna i utställningen, Philipp Otto Runge (1777–1810) och Friedrich August von Klinkowström (1778–1835) hade sina födelseorter i närheten av Greifswald. Det området som brukar kallas för den svenska Pommern var också en viktig inspirationskälla för C.D Friedrich. Här hittade han bl a motiven till målningarna med de vita kalkklipporna vid Rügen och klosterruinen vid Eldena.
Utställningen på Pommersche Landesmuseum består av ett 30 tal målningar, passande nog finns även tavlan “Greifswald i månsken” av C D Friedrich med i urvalet. Större delen av utställningen består annars av grafik och skisser. Det är lätt att man fokuserar på C D Friedrich i sådana här sammanhang, eftersom han är den stora kända romantikern. Men både Runge och den mindre kända Klinkowström har en del intressanta verk att erbjuda besökaren. Runges teckningar och målningar känns, som kontrast till Friedrichs mörka och lite dystra målningar, som väldigt lätta och fria i sitt uttryck. Tankarna leder till renässansen, och hans inslag av växt ornamentik, verkar förebådar konstilen art nouveau eller jugend som uppstod i slutet av 1800-talet.
I den konsthistoriska utställning har man även lyckats plocka med ett samtida verk som bokstavligen lyser upp rummet och blir en härlig påminnelse hur konsthistorien fortfarande är levande och hur den inspirerar dagens konstnärer. Det är den japanskfödda konstnärern Hiroyuki Masuyama (f. 1968) som återvänt till en plats som Friedrich avbildade för drygt 160 år sedan, nämligen klosterruinen vid Eldena. Han har tagit tusentals fotografier av platsen och sedan sammanfogat dem till en ny bild av målningen. Fotot är inmonterat i en ljusbox och det verkar som som Masuyama vill skapa en portal mellan äldre konst och samtiden. Samma teknik har han använt för andra motiv av C D Friedrich och även platser och motiv från William Turner har hamnat i hans ljudlådor.
När Nationalmuseum i Stockholm är 2009 gjorde en stor utställning med C D Friedrich valde man också att bjuda in åtta svenska konstnärer som fick göra konstverk i dialog med Friedrichs verk. Precis i fallet med Masuyama på Pommersche Landesmuseum i Greifswald är det ett intressant koncept som kan lyfta utställningen från ett rent konsthistoriskt kontext och skapa en en koppling och en referens till samtiden som vitalisera mötet med den äldre konsten.
Bilder (uppifrå och ned: C D Friedrich, Hiroyuki Masuyama
Adress: Rakower Str. 9, Greifswald
Utställningarna pågår under perioden 28/8 – 21/11
Mathias Jansson (text), Pommersche Landesmuseum (foto)