Iscensatta relationsdramer dominerar, arkivmaterial och föremål som närstuderas. Tablåer med människor som interagerar, men missar varandras försök till kontakt. Fotografi som antyder våld, bär på fragmentariska minnen eller utforskar abstrakta uttryck. Bild som bearbetar bild.
I Röda Stens utställning ”Blixtsko” med årets kandidat- och masterstudenter i fotografi på Valand finns tunna skikt av en autentisk verklighet, men bakom filtren och tekniken, innanför konceptet och under bildytan.
Många högblanka fotografier och en del matt svartvita. Snyggt paketerade och på en hög nivå, men likt mycket av den fotografi som redan producerats. Fast som student har en tid och möjlighet att pröva utseenden som intresserar och fascinerar. Kan jämföra den egna drivkraften med och mot etablerade tillvägagångssätt.
Några studenters verk utmärker sig, som Johan Windles täta bildvägg med analoga svartvita fotografier. En sammanhängande portfolio, trots att ingen bild är hans. Eller, han har fotat av och valt bilder ur flödet på sociala medier. Ett stillsamt grepp där Windle tar ett steg tillbaka och undersöker fotografiet i sig.
Även Frida Lisa Carstensen Jersø använder befintligt material. Under lång tid har hon samlat på sjukvårdens scanningar av hennes egen kropp. I videon ”Dr. Frida” vrider och vänder hon på röntgenbilder och 3D-organ ur det inre, mot en suggestiv ljudmatta. Bilderna växlar snabbt och undersöks i en föränderlig resa. Och som del av en läkningsprocess.
Andrea Lund Sørensen tar också utgångspunkt i egna erfarenheter. På två bildskärmar ser vi ett facetime-samtal mellan henne själv och systern. De sminkar sig inför sin brors begravning, talar om minnen och känslor. Direktheten i det självupplevda skapar trovärdighet hos mig som betraktare.
Magnus Bons
Röda Sten Konsthall, Röda Sten 1, Göteborg. Pågår 4 – 26 maj 2024