I domkyrkan i Visby visas nu vandringsutställningen ”Made in Asia”. I den utställningen visar 17 kristna asiatiska konstnärer sina bilder av Kristus, Jesus, Frälsaren, Människosonen, Messias eller vad vi nu vill kalla honom. Man kan även säga att Människosonen är ”Made in Asia”. För även om vår västerländska bild av honom är en blond vit man så menar somliga att Bibeln berättar om Jesus som en man född och verksam i Asien och Afrika. Därför känns det spännande med andra Kristusbilder än de som vi i västerlandet lever med. Andra tolkningar gör också att vi blir påminda om att ingen kan göra anspråk på en enda rätt tolkning av Kristus. Det kanske även är så att en ”levande” Gud ständigt ger oss nya uttryck som får oss att reflektera över vad vår tro står för. För när man ser den här utställningen förstår man hur lätt det är att fastna i en bild och att kristendomen sannerligen kan behöva nya gränsöverskridande symbolbilder. Kanske har kyrkan också genom historien förlitat sig för mycket på det talade och skrivna ordet och helt enkelt missat bildens egen kraft att berätta. ”En bild säger mer än tusen ord” säger ju talesättet och visst är det så att bilder öppna upp för tankar och samtal. Sammanlagt visas 37 verk, och sex av dem har utförts av Emmanuel Gariby från Filippinierna. Han vill föra ut ett kristet budskap genom sina bilder, men han vill för den skull inte upplevas som predikande. Det är den fattiga och hårt arbetande befolkningen på Filippinierna som får stå som modell för hans motiv. I en bild ser man till exempel Jesus nyss nedstigen från korset med törnekronan på, cigaretten i den ena handen och ett drinkglas i den andra. Han sitter bredvid en vän och de befinner sig i en sådan där vila man tar efter avslutat arbete. Det är en stark bild som berättar om både utsatthet och samhällets trasiga sidor och om att det även finns gemenskap och värme i lidandet. Emmanuel Gariby är en färgstark konstnär som tar uppmärksamhet i utställningen och han lyckas genom sitt vardagsnära bildberättande förmedla känslan av att Jesus kom till världen och inte till kyrkan.
Hery Nurhancoko är född muslim på Java och nu bosatt på Bali. Han kom i kontakt med kristendomen först i tonåren och i den bild som är med i utställningen visar Hery Nurhancoko hur Kristus förlorar kontrollen och tappar ansiktet. En symbolisk bild där de olika fälten bildar ett kors som kan tolkas som förbindelsen mellan högt och lågt, offer och räddning. Hans bild får mig också att tänka på Kandinskys tankar ”Om det andliga i konsten”. En teori om konsten som en konst utan förebilder, men som en spegel av konstnärens innersta väsen. En högst personlig andlig sida alltså, som också enligt Kandinsky skulle vara helt befriad från materiella värden. Det är även när jag svävar vidare i tanken som utställningen blir riktigt stor. För först då börjar jag förstå hur mycket konst som egentligen handlar om en andlighet oavsett om den är kopplad till kyrkan eller inte. Uttrycken är många, och visst finns det även bilder som känns bekanta. Men de förtydligar bara vår vedertagna bild av Jesus. Därför är den här utställningen både spännande och angelägen, då den både reflekterar över den gängse Kristusbilden och för in bilden i kyrkan som en samtalspartner. Det enda problemet är själva kyrkorummet som utställningen visas i. Kyrkan som utställningsrum har sina begränsningar då konstverken måste konkurrera med befintlig inredning. En inredning som ofta är storslagen i sig och dessutom vilar i lite halvmörker. Det är synd för initiativet att visa och samtala om konst i kyrkan är utmärkt. Efter Visby visas ”Made in Asia” i Lunds domkyrka för att sedan avslutas sin vandring på Länsmuseet i Örebro.
Bilder (uppifrån och ned): Emmanuel Gariby, Hery Nurhancoko Adress: Västra kyrkogatan
2008-08-26 Annika Marusarz (text), Visby domkyrka (foto)