I det mörka utställningsrummet är ljudnivån dämpad trots det stora antal besökare på vernissagen av Niki Lindroth von Bahrs utställning på Stene Projects. Alla tittar koncentrerat på filmen ”Min Börda” som hon presenterar i sin helhet på Göteborgs Filmfestival. Många av oss ser filmen flera gånger, vi kan inte få nog. Mitt i rummet snurrar tyst en modell av den trafikplats som filmerna utspelar sig på. Det är mörkt och en sorts andakt råder.
”Min Börda” är en stop motion-musikalfilm i flera avsnitt där varje del utspelas i en ny miljö. De tre avsnitt som visas på Stene Projects föreställer ett långtidshotell, en snabbmatsrestaurang och ett callcenter. Dessa tre platser ligger alla kring en anonym trafikplats som kan finnas utanför vilken större stad i Sverige som helst. Natten har sänkt sig över miljöerna där socialrealism möter fabler, som i sin tur möter musikalnummer. Det finns en hopplöshet i filmen som representeras dels av miljöerna men också av karaktärernas anonyma, repetitiva arbeten. Hopplösheten står i kontrast till musikalnumrens otvingade frimodighet och glädje.
Alla karaktärerna i filmerna är djur. Tidigare har Niki Lindroth von Bahr använt sig av utrotningshotade djurarter, i ”Min Börda” är istället alla försöksdjur. Att hon låter djur istället för människor gestalta handlingen fungerar som ett distanserande filter mellan oss och karaktärerna i filmerna.
Niki Lindroth von Bahrs ”Min Börda” står med ett ben i melankolin och det andra i hoppet. I trafikplatsens miljö är alla välkomna men aldrig riktigt inkluderade. Telefonförsäljarjobbet genererar sprudlande dansnummer av aporna som samtidigt sjunger ut sin längtan om att de vill något mer. Det är ett mästerstycke och Niki Lindroth von Bahr en av våra klarast lysande stjärnor av unga konstnärskap.
Johanna Theander
Foto: Niki Lindroth von Bahr/Stene Projects, Brunnsgatan 21B. Utställningen pågår 19 januari – 11 februari 2017