Passagen Linköpings konsthall har funnit en bra balans i sitt utställningsprogram: kända och etablerade konstnärer ställs ofta ut, men en eller ett par utställningar per år ägnas också åt konst med någon form av lokal förankring. Sommaren inleddes av Jacob Dahlgren och Johan Löfgren medan hösten långsamt närmas med en utställning av linköpingsfotografen Niclas Albinsson. Hans fotografiska berättelse ”The Last Rejoneador?” omfattar ett tjugotal fotografier och, som en bonus, en kort dokumentärfilm vari han porträtterar den spanske tjurfäktaren Antonio Domecq och dennes familj, som i flera generationer har ägnat sig åt tjurfäktning, denna ömsom bestialiska och ömsom fascinerande tradition, som numera är rätt så kontroversiellt, till och med i Spanien. Utställningens bästa nummer är några lätt romantiserande svartvita fotografier, där tjurfäktningens historiska och rituella sidor framträder. I övrigt saknar bilderna såväl djup som intimitet. Och från Niclas Albinssons personliga drivkraft, som sägs ligga bakom projektet, finns knappt några spår: en ogenomtränglig barriär tycks snarare skilja subjekt från objekt, vilket medför att ett svar på utställningens huvudsakliga frågeställning – vad är det som gör tjurfäktning så speciellt? – aldrig presenteras. Det låter förvisso som en kliché, men en kylig distans har svept in bilderna. Men på något lustigt sätt blir man ändå berörd av ämnet i denna fotoutställning – oavsett om man blir förskräckt, fascinerad eller rent av förbannad av dess grymma motiv.
Adress: Stora torget 2, Linköping
Utställningen pågår under perioden 14/8 – 25/9
Mikael Andersson (text), Passagen (foto)