Detroit är ett konstnärsdrivet galleri i Birkastan i Stockholm som har varit igång sedan 2006. Det råder stor variation och bredd på utställningarna, vilket påverkas av de som driver det, det vill säga, de som har ateljéplats i föreningen. Martin Nordell är medlem och ställer ut. Han arbetar också med elektronisk musik som går att koppla ihop med hans övriga konstnärskap. Den konst han visar på Detroit är klart influerad av hiphopkulturen. Graffitti medverkar på mer än ett sätt i utställningen. Dels finns den med som en dekoration på väggarna, den så att säga håller ihop hängningen, sedan är Nordells verk så beskaffade att de blandar allsköns material, tekniker och stilar till en abstrakt komposition. Denna är sedan sammanhållen på ett tämligen utvecklat. De färger som används bildar en intressant färgsammanblandning som ibland går mot brunt, men med ett intressant djup i sig. Under renässansen var målningarnas kompositioner av ett liknande slags sammanhållande rörelse.
Renässanskonstnärerna strävade bland annat efter kompositioner med tydlig balans och harmoni. Det var viktigt att inte låta bildens centrala delar och budskap sväva ut eller iväg. Denna bilduppbyggnad hade även en perspektivistisk funktion. Det går inte att påstå att Nordells målningar är precis stramt sammanhållna men det är ändå ett återkommande tema. På några av bilderna är bakgrunden svart. Det är ett bra grepp som får konstnären att ändra på sitt sätt att använda färger. På dessa blir också färgerna klarare och i de bilder med vit bakgrund kommer Nordell att istället blocka in och fylla i, vissa delar av duken med svart. Bilderna är i övrigt fyllda med gestik, aktion och rörelse. Fastän sprayfärger har använts så är de absolut inte det dominerande uttrycket. Tidigare har Nordell arbetat med graffittitexter och taggar på gallerigolvet. Det fungerade riktigt bra. Graffitikonsten, som fortfarande ses ned på av många, var således ett verk som besökarna trampade på, smutsade ned och samtidigt blev en del av.
Adress: Roslagsgatan 21
Utställningen pågår under perioden 26/9 – 28/9
Jakob Anckarsvärd (text), Hakan Akcura (foto)