I ett rum på Moderna Museet visas just nu ett koncentrerat urval av Marlene Dumas målningar och verk på papper. Anledningen är att hon tilldelats Rolf Schock-priset i visuell konst, och den på en gång självklara och anspråkslösa hängningen är ett värdefullt tillfälle att få se verk av en målare i världsklass. (Den 3 november kl 17.30 samtalar dessutom Marlene Dumas med curator Sune Nordgren i utställningen.)
I dova färgackord som accentueras genom häftiga utfall av glittriga neontoner fäster Dumas bilder i ett ögonblick. Med ett behärskat och precist handlag framstår målningarna som okomplicerat framlockade ur sitt material. Hennes suddigt utflytande kroppar – från prostituerade dansare till självporträtt – exponeras i enkelt uppnålade rader på väggen. Det är både andäktigt och utmanande.
Dumas motiv kommer i lika hög grad från ett samtida massmedialt flöde som från konsthistoriens arkiv av bilder. En aning skavda och tummade, men filtrerade till en sorts allmän figuration, återför hon dem till kretsloppet. Till skillnad från Odd Nerdrum, en annan aktuell konstnär som målar utifrån äldre material, omformulerar Dumas färgens känslomässiga avtryck. En teckning avbildar liket av ett ”slaktoffer från Haiti” bredvid sin fotografiska förlaga. Strax intill dessa döda kroppar finns andra involverade i extatisk parningsdans. Dumas förföriska bildspråk muterar betydelser. Med porträttet som sin formella utgångspunkt penetrerar hon förtryck och mänskligt lidande, sexualitetens kraft och dödsbildens visuella åtrå. De närgångna målningarna av ett mänskligt kranium och kvinnans sköte är de ödesmättade tyngdpunkter som utställningen ”Coming and Going” rör sig mellan.
Adress: Exercisplan, Skeppsholmen, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 14/10 – 6/11
Magnus Bons (text) Moderna Museet (foto)