Marie Capaldi fortsätter att skildra sina tvillingdöttrars vardag med måleriet som medium. Temat “systrar i konsten” kunde kanske vara värt ett eget kapitel i konsthistorien, och det är givetvis svårt att frigöra sig från exempelvis Lena Cronqvists traumatiska bilder av barndomen när ämnet kommer på tal. Men hos Capaldi är det inte mörkret och det traumatiska som står i centrum. Hon fångar en helt vardaglig tillvaro utan vare sig toppar eller dalar, ett slags tillstånd där tiden tycks ha stannat men där man plötsligt blir varse den tid som gått när barnen blivit tonåringar. Stundtals glider människor och föremål samman med varandra, som när Capaldi målar ett par stolar i poser av samma slag som döttrarna intar i andra bilder. Här finns också ett par kolteckningar av kristna helgon, en minst sagt minerad mark för samtida konstnärer. Resultatet hade lätt kunnat bli platt och klichéartat, men kolet ger bilderna en undflyende och levande karaktär som bjuder tillräckligt mycket motstånd för att de skall bli intressanta. Mest fascinerar Capaldis “inverterade stilleben”, där hon målat borden i stället för de objekt som brukar återfinnas ovanpå bordsskivan. Här uppnår Capaldi en scenografisk förtätning som öppnar okända sidor av verkligheten.
Adress: Kommendörsgatan 6, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 24/3 – 24/4
Anders Olofsson (text och foto)