Få personer har som Alfred Hitchcock kommit att förknippas med den tid vi numera slarvigt refererar till som ”det kalla kriget”. Hitchcocks filmer är i och för sig tidlösa klassiker, men de föddes i en tid när den destruktiva rivaliteten mellan andra världskrigets segrarmakter USA och Sovjetunionen angav tonläget i såväl den globala politiken som kulturproduktionen. Den belgiske konstnären Johan Grimonprez film ”Double Take” är lika lång som en normal spelfilm, men den är ett intrikat collage i dubbelexponeringens anda där klipp från det kalla krigets dagsaktuella verklighet samsas med framträdanden av skräckmästaren Hitchcock (som ju besatt den säregna egenskapen att kunna prata om vädret på ett sätt som fick budskapet att sända kalla kårar utefter ryggraden hos titarna). Filmen är inspirerad av en novell av Jorge Luis Borges, som har skrivits om av författaren Tom McCarthy på ett sätt som gör det möjligt för Hitchcock att möta sig själv. Verket är en sällsam resa i den västerländska efterkrigskulturens delvis absurda värld, samtidigt som den ställer frågor om konstens och massmediernas roll i en tid när gränsen mellan fiktion och verklighet blir allt tunnare. (Adress: Frihamnen)
Magasin 3, Stockholm: Johan Grimonprez (28/3-7/6)
Anders Olofsson