Linn Granlund är en av de där konstnärerna som du bara vet kommer att bli något stort. En av de få konstnärer där man känner att det finns så mycket potential som bara puttrar under ytan. I hennes första soloutställning på NAU Gallery fylls galleriets rum med verk som alla pockar på läsning, på avkodning. Hennes konst är en sällsynt kombination av att vara omedelbart kroppslig och samtidigt konceptuell. Objekten känns ofta igen och kodas först av som vardagsprylar. Däremot har de fått nya material eller nya sammanhang som inbjuder till vidare läsning.
”Sculpture Construction Copenhagen” nummer ett, två och tre är fotografier som Linn Granlund tagit av nattliga aktioner hon gjort i Köpenhamn. Av välkända material hon funnit på plats har hon byggt nya verk och förflyttat materialets mening. Genom denna handling är det inte bara materialets platsspecifika mening Linn Granlund undersöker men det blir också en undersökning av oss som betraktare, hur vi uppfattar vår omgivning och dess objekt. Fotografierna har hon tagit med självutlösare och av Köpenhamns mörka gator skapar hon en scen där hon själv och gatans kringliggande material spelar huvudrollen.
Verket ”You Crack Me Up” är direkta avgjutningar av sprickor i trottoaren. Fem trottoarstenar agerar bevis för en mänsklig existens i det gemensamma stadsrummet. Dessa sprickor pekar på ett kollektivt användande och skulle kunna tolkas politiskt där alla fottramp är lika i gatstenens mening, ett bevis på sann demokrati där trottoaren inte diskriminerar bland användare. Däremot kan stadsrummet variera, alla trampar inte på samma gatstenar då alla inte rör sig i samma stadsrum. Linn Granlund belyser genom detta verk frågor kring makt och företräde i det offentliga rummet och konfronterar betraktaren med dess egen plats i stadsrummet.
Utställningen krona, ”Afrodite” är ett lager-på-lager verk ur många olika aspekter. Formen har Linn Granlund modellerat utifrån en romersk kopia av en grekisk Afrodite-staty. Redan här har konceptet Afrodite, kärlekens och fruktbarhetens gudinna, fått tre olika tolkningar som bygger på varandra men också på den samtid i vilken den är skapad. Afrodite för grekerna, Venus för romarna och vad betyder den för oss idag? Genom en klassisk gjutteknik, gipsform med släpp, har Linn Granlund sedan gjutit Afrodite i silikon. En blinkning mot vår samtid och de skönhetsideal som för oss är norm. Silikonavgjutningen får stå kvar i sin form då den inte kan stå för sig själv. Denna råa, sladdriga form med ärr efter gjutprocessen är kanske den mest kroppsliga av alla framställningar av Afrodite under historiens lopp.
Linn Granlund är en mångsidig konstnär. Hon arbetar i det medium som för tillfället passar henne och i hennes verk ljuder historiens vingslag lika mycket som de är akut relevanta. Under sommar deltar hon i utställningen Sculpture in Pilane i Pilane Skulpturpark på Tjörn.
Adress: Hudiksvallsgatan 4 B, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 24/4 – 26/5
Johanna Theander (text), Caroline Nord (foto)