Boken och utställningen “La Résidence” är resultatet av ett vistelsestipendium i Bryssel, utfärdat av fotoorganisationen Espace Photographique Contretype. Jag brukar läsa JH:s bilder som ren poesi. Fragment utan tydlig narrativ struktur, men som ändå tillsammans skapar en historia, om man har lite fantasi. Men texterna i “La Résidence” skapar möjligheter till att läsa JH:s bilder på ett nytt sätt och skapa en historia med kontext – ett sätt som jag uppskattar väldigt mycket. Kanske att poesi + kontext blir ännu bättre än bara poesi. Jag tycker att jag brukar kunna skilja på personligt och privat, men med JH blir det svårt, och när dem två begreppen blandas upp blir det med en gång kraftfullt, det både svider på ytan och drabbar på djupet.
Residensprogrammet i Bryssel handlar mer om JH:s konstnärskap än att skapa ett porträtt av staden, därmed inte sagt att det inte är en skildring. Korta, subtila texter är placerade vid sidan av olika tripyker som varvas med stora singelbilder. En text som frågar vad Europa varit utan vibrerande muslimska marknader ställs bredvid en triptyk som visar en tom tavla i en trappa, flera som tavlor som står lutade mot ett träd och en suddig ljusboll på en karaktärslös vägg. Läsningen av de stora bilderna färgas också av det kontextuella från triptykerna men bryter ändå av i ett slags andrum och skapar dynamik. Jag har aldrig stått inför JH:s bilder med känslan: “ah jag förstår!” Jag vet att min förståelse inte är identisk med JH:s intention, eller en tredje persons “ah, jag förstår!” och jag vet att just det är en av de fina sakerna med konst. Jag lämnar utställningen imponerad, lite glad och lite uppriven, med “en av världens bästa fotoböcker” under armen, enligt franska tidningen Le Monde.
Adress: Runebergsgatan 3, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 20/1 – 20/2
Oscar Poulsen (text), JH Engström (foto)