Att våga lämna sitt förflutna därhän, att lita blint på en annan människa och ge sig av till ett främmande land, kräver en hel del. I Elin Berges utställning ”Drottninglandet” skildras thailändska kvinnor som gjort detta val: de har samtliga lämnat hemlandet, ibland även sina barn, för att påbörja ett nytt liv med en svensk man. Berges fotografier tar inte någon direkt ställning till kvinnornas val – hon försöker varken skildra dem som offer eller lycksökerskor. Det är särdeles uppfriskande att se en dokumentation av thailändska kvinnor som inte underhåller fördomar rörande undergiven sexualitet och prostitution, som så ofta annars är fallet. Istället skildras kvinnorna som självständiga individer. Då även makarna medverkar i fotografierna, är det ändå kvinnorna som lyser skarpast, det är dem vi ser, det är de som väcker intresse. Samtidigt uppmuntrar verken till en diskussion rörande människors – kanske främst kvinnors – utsatthet samt ekonomiska och sociala orättvisor i stort, och frågan kvarstår: Varför lämna allt? I ”Firande av thailändska Mors dag” samt ”Phim tänker på sina söner” träder sorgen och desperationen fram till ytan. I kvinnornas gestalter och ansikten speglas en längtan och en sorg som är svår att undgå. Genom att bevara sin öppenhet och respekt skapar Berge vackra och ömsinta porträtt av en folkgrupp som inte har lyfts fram tillräckligt tidigare. I utställningen ingår även andra delen av Frida Hyvönens ”Frida Hyvönen Gives You” – en musikkomposition som ackompanjerar fotografiernas mångsidighet på ett känsloladdat vis. Den välkända melodin ”Somewhere Over the Rainbow” strömmar ut från högtalarna. Är Sverige verkligen det paradisiska land som många av dessa kvinnor först trodde? (Adress: Götaplatsen)
Hasselblad Center, Göteborg: Elin Berge (21/3-24/5)
Sara Arvidsson