Den italienske konstnären Giorgio Griffa (f. 1936) säger att hans målningar har utförts i ett tillstånd av ”passiv koncentration”; en situation där han är öppen för de möjligheter som finns inbäddade i materialen han arbetar med, ogrundad duk och vattenbaserad färg. Griffa försöker känna efter vad väven och vad färgen vill – snarare än tvärtom. Han skapar genom att vara följsam mot materialens egna förutsättningar, och säger sig vara deras tjänare.
Detta hindrar förstås inte att Griffas målningar ändå har ett eget, personligt utseende som varit sig rätt likt genom åren. Kanske ändå lite mer återhållet på 60-talet, då han förknippades med Art povera-rörelsen. Griffas färger har ofta en pastellig ton i gult, blått, rosa och brunt. Och hans ogrunderade målningar hänger alltid fritt på väggen, med det tunna tyget fastsatt endast med små spikar.
Efter utställningens slut viks målningarna ihop, och de synliga vecken i textilen, som löper i perfekta rutor i förhållande till trådriktningen, utgör en betydelsefull del av uttrycket. Förstås tillsammans med Griffas målade linjer, snirklar och punkter, som ibland är enkla, ibland mer ornamentala. Men alltid gjorda med en okomplicerad direkthet. Ett slags milda utbrott av en målerisk beredskap.
Griffas uttryck är samtidigt anspråkslöst och koncentrerat. Både minimalt och expansivt, portabelt såväl som platsspecifikt. Hans teckenlika penseldrag är på en och samma gång förströdda och förtätade. Prilliga. Mystiska.
Kanske kan det som pågår mellan Griffa och materialet bäst beskrivas som en ömsesidig beröring. Hans målningar har en dunkel dekorativ kraft, de är exakta och sökande. Och utmanande i sin måleriska återhållsamhet och pregnans. Resultatet av en fruktsam målerisk dualism, helt enkelt.
Griffas återkommande utgångspunkt är det gyllene snittet, ett måttförhållande som sägs beskriva en universell harmoni. Men det Griffa gör är inte så mycket att skapa dukar med en geometrisk balans, som att bokstavligen måla siffrorna i den ändlösa talserien. 1,618033988… återkommer överallt.
Och de luftigt rymliga salarna i Camden Arts Centre tycks vara den rätta platsen att uppleva Griffas avväpnande dukar. Här vibrerar de stilla i all sin provisoriska precision – som svävande moln, hägrande vakendrömmar.
Magnus Bons
Foto: Mark Blower/Camden Arts Centre, Arkwright Road, London. Utställningen pågår 26 januari – 8 april 2018