Det ska vara en Caspar David Friedrich i år. Nyligen öppnade Kunsthal Charlottenburg sin stora utställning ”Caspar David Friedrich kom inte till Sverige… Han stannade i Danmark” med deltagande av bland andra Jan Håfström, Ann Böttcher, Leonard Forslund och Håkan Rehnberg. Samtliga dessa konstnärer har ett aktivt förhållande till den tyske romantikerns bilder. Detta gäller även Jakob Anckarsvärd, vars utställning ”Nocturne” tar pulsen på det murriga tyska naturmåleriet från romantikens högflodsår. Anckarsvärd drar sig inte för att ta ut svängarna. Här är det inte den postmoderna ironin eller den distanserade kulturkritiken som intagit högsätet. I stället är det hjärta och smärta som vägleder, men på ett osedvanligt reflekterande sätt. Det förefaller som om Anckarsvärd prövar sig fram med konsthistorien som lackmuspapper, ett instrument med vars hjälp han kan avläsa förändringarna i sitt eget sätt att se och arbeta. De allt mer skymningstyngda målningarna – som mer handlar om mörkret i konsten än mörkret i naturen – har fått sällskap av en flygel, som i själva verket är ett ombyggt piano. Förädlingsprocessen (om det är rätta ordet) har en hel del med Anckarsvärds bilder att göra. I bägge fallen kan man skönja en skönhet frikopplad från allt som heter funktionalitet och konstpolitisk korrekthet. Utställningen pågår bara två dagar till, så passa på! (Adress: Ulrikagatan 13)
Anders Olofsson