Trädet i konsten är ett underskattat motiv. Men inte desto mindre effektfullt. Johanna Karlsson och Ann Böttcher är två konstnärer som tagit trädet in i samtidskonsten, och Katarina Klingspor Ekelund följer en likartad bana. Hos Galleri Anders Lundmark har hon skapat en fiktiv träddunge, där hennes teckningar av nakna, spröda trädstammar omsluter galleribesökaren. Precis som Böttcher och Karlsson är hon minutiöst noggrann med sitt hantverk, och tecknar träden tunt med rödpenna så att de yttersta grenarna påminner om nervtrådar på gränsen att försvinna ur synfältet. De gemensamma dragen är uppenbara, men varje träd har en individualitet som man inte kan bortse från. I detta avseende kan de tolkas som tecken just för individualitet och personlighet, de blir ställföreträdande personer med vilka vi kan inleda ett tyst samtal. Den klarröda färgen gör också att vi känner oss inbjudna till samtalet, det är inga döda och avlövade trädkroppar vi betraktar utan behållare som bär löften om ett spirande liv när solen åter börjar lysa. Katarina Klinspor Ekelund förvandlar inom ramen för utställningsrummet naturen från ett objekt till ett subjekt man kan känna både respekt och nyfikenhet inför. (Adress: Bjurholmsplan 23)
Galleri Anders Lundmark, Stockholm: Katarina Klingspor Ekelund (20/11-14/12)
Anders Olofsson