När den norska konstnären Siv Bugge Vatne skapar sina naturromantiska collage gör hon detta med hjälp av fragment från serieteckningar. Små, små bitar, vilka klippts ut från magasin eller böcker – jag skulle gissa på Tarzan, Fantomen och Tintin – samsas lapptäcksliknande på ark av varierande storlek. Ibland formar urklippen stormande hav i isande och bubbelgumslika färger, andra gånger tar prunkande, saftig vegatation över. ”Creaking Trees, Groaning” är ett exempel på det senare, då de gröna fälten nästan giftigt tycks äta upp det jättelika pappret. Allting är väldigt omsorgsfullt utfört: varje pappersbit verkar ha en given plats, ingenting har lämnats åt slumpen, vilket visar på Bugge Vatnes intensiva intresse för detaljer. De naturromantiska och sublima motiven är kanske inte det första man tänker på i samband med serieteckning, dock påminner Bugge Vatnes estetiska utförande och motivval, kanske – främst de större monumentalverken – om såväl äldre som samtida asiatisk konst, där havet ofta har axlat en betydelsefull roll. I den långsträckta ”The Broken Sea” (bilden) kan man spåra referenser till exempelvis klassiska verk som Katsushika Hokusais ”The Great Wave of Kanazawa”. Sambandet mellan modern serieteckning och japansk naturromantik är även något som ofta har poängterats av många konstnärer, med Takashi Murakami i spetsen. Bugge Vatnes dramatiska verk öppnar dock upp många tolkningsmöjligheter, och är ytterst aktuell i en tid som domineras av miljörelaterade problem och ställningstaganden. (Adress: Kastellgatan 7)
Galleri 54, Göteborg: Siv Bugge Vatne (9/1-8/2)
Sara Arvidsson