I våras visade Bonniers Konsthall en utställning med den gemensamma nämnaren att samtliga deltagande konstnärer var svenskar som utbildat sig och arbetar utanför Sveriges gränser. Andréhn-Schiptjenko är ett av de svenska gallerier som längst och mest konsekvent arbetat med att dels utlandsexponera sina svenska konstnärer, dels visa utländska konstnärer för den svenska publiken. Det har inte alltid varit ett tacksamt uppdrag. Att konstnärer som Annika von Hausswolff och Matts Leiderstam numera är lika mycket ”internationella” som ”svenska” konstnärer är en självklarhet. Men hur förhåller sig det svenska konstlivet som helhet till vad som försiggår på den globaliserade konstscenen? ”Foreign Studies” ställer många frågor på deta tema, och åtföljs av ett omfattande tryckt material för den som vill fördjupa sig i ämnet. Att de enskilda konstnärerna och deras verk skall erbjuda svaren är dock ett orimligt krav. Men det är intressant att de verk av Annika von Hausswolff och Matts Leiderstam som visas i utställningen redan ställts ut internationellt innan vi nu kan ta del av dem. I tider när bokförlagen satsar tryggt helsvenskt till nackdel för den översatta litteraturen och svensk konstpublik blir alltmer navelskådande kan det vara välgörande att få en påminnelse om att en nyfiken attityd gentemot det okända faktiskt är en viktig beståndsdel i alla former av kulturell utveckling. Död åt provinsialismen!
Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 26/8 – 3/10
Anders Olofsson (text), Andréhn-Schiptjenko/Xavier Veilhan (foto)