NAU Gallerys senaste utställning ”Props for Thought” visar verk av de två konstnärerna Kenneth Bamberg och Kristofer Hedberg. Dessa konstnärer har båda vigt stort utrymme i sina respektive karriärer åt att utforska maskulinitetens kulturella konstruktioner. På olika vägar strävar de framåt liknande mål, där både dagens och historiens maskulina ideal och stereotyper problematiseras, och de visar båda på nya sätt att se och tolka maskulinitet.
Kenneth Bamberg fotoserie ”Flowers” avbildar unga pojkar från Shan-stammen i norra Thailand som deltar i initiationsriten Poi Sang Long (övre bilden). Pojkarna kläs upp i elaborerade klädedräkter, sminkas och smyckas med pärlor och guld. Målet är att likna pojkarna vid den unga prinsen Siddhartha innan han blev Buddha, och under de dagar som ritualen varar uppvaktas pojkarna med presenter för att sedan gå i kloster och studera Buddhismen under varierande tidsperioder. Shan-stammens manliga initiationssrit skiljer sig väsentligt från de flesta manlighetsprov och riter runt om i världen då de inkluderar typiskt kvinnliga attribut såsom smink, färgglada klädedräkter och blommor i håret. Tidigare manlighetsriter som Bamberg fotograferat skiljer sig markant från ”Flowers” serien då han porträtterat boxare, turkiska oljebrottare och finska, ukrainska och ryska bastubadare. Alla dessa riter är ur ett både historiskt och kulturellt perspektiv mer accepterade som representation av typiskt manliga värden såsom styrka, mod och uthållighet. Poi Sang Long, å andra sidan, är en rit där mannen skall betraktas snarare än testas, en rit baserad på estetiska värden. Kulturellt är denna typ av rit oftast avsedd för kvinnor. Bamberg har också liknat riten vid sin egen konfirmation där han närmade sig vuxenlivet i vit dräkt med rosor i händerna.
Kristofer Hedbergs installation ingår också i utställningen ”Props for Thought”. Den är kanske inte lika omedelbar i sitt estetiska uttryck som Bambergs foton, men representerar en komplex bild av maskulinitet och betraktande. Hedberg jobbar ofta med större, konceptuellt råa former som nästan alltid snuddar vid begreppen maskulinitet och betraktande. Även i detta senaste verk får betraktandet en central roll där Hedberg vänder på begreppet och känslan av betraktande, vem ser och vem är egentligen sedd. Centralt i verket är gunghästen med den stympade torson av en man (nedre bilden). Redan här kan verket kännas svårtytt för galleribesökare då man då det är svårt att uttolka rätt förhållningssätt till den groteska formen. Somliga förstår att man får rida på verket och somliga petar nervöst på det. Somliga förstår att man får sätta sig på läktaren som är den andra delen av verket. Från läktaren kan man betrakta den process av underkastelse som sker där mannens gunghästkropp underkastas besökarens, samtidigt som besökarnas kroppar underkastas blickarna från läktaren. I en värld där kvinnokroppen oftast är den utsatta, den som är under granskning från den manliga blicken och där forskning visar att vi ser den manliga kroppen som en helhet medan kvinnokroppen hellre ses i fragment, blåser Kristofer Hedbergs installation på NAU som en frisk fläkt genom djungeln av estetiserad yta. Den plockar sönder och rekonstruerar inte bara den manliga kroppen men även det sätt på vilket vi relaterar till den, och hur vi kan se den ur ett annat ljus.
Att sammanföra Bambergs färgstarka och omedelbara bilder med Hedbergs avskalade råhet kan ses som ett svårt om inte omöjligt projekt. Trots det så informerar de olika verken varandra och en samstämmighet framträder i utställningsrummet. De glossiga fotografiernas kulörta yta och massiva, utsirade ramar ger liv åt Hedbergs gunghästkropp och läktare av obehandlat trä. Samtidigt får jag som besökare mer att fundera på i Bambergs fotografier när jag ser dem från Kristofer Hedbergs läktare.
”Props for Thought” är inte en utställning för den som har vägarna förbi. Det är en utställning man aktivt borde gå och se!
Adress: Hudiksvallsgatan 4 B, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 21/3 – 20/4
Johanna Theander (text), NAU Gallery (foto)