Med sin andra separatutställning i Sverige fortsätter sydafrikanen Zwelethu Mthethwa på den konstnärliga väg han sedan länge vandrat på. För ett par år sedan kunde vi se hans porträtt av afrikanska kvinnliga gästarbetare i deras påvra härbärgen. Det är människoöden och miljöer som är kärvirke för den som sysslar med socialpornografi. Men det gör inte Mthethwa. Hans porträtt är taga helt och hållet på modellernas villkor och med en ömsesidig respekt mellan bägge parter. I sin nya bildsvit har han sökt sig till ännu ett misärens centrum, en soptipp i närheten av turisternas paradis i Moçambique. Där lever småpojkar av att rota efter saker de kan sälja för att förtjäna sitt uppehälle. Men även denna gång har Zwelethu Mthethwa närmat sig sitt ämne med stor respekt för de inblandade. Pojkarnas blick möter kameran med känslor som spänner mellan hopplöshet och stolthet, många av dem klädda i barnkläder med texter och symboler som är så hjärtskärande avlägsna från det alltför hårda vuxenliv de tvingats in i. Skrämmande nog som sopletare och mänskligt avfall på en och samma gång. Zwelethu Mthethwa bedriver inte någon politisk kampanj. Ändå förmedlar hans bilder en oändligt mycket starkare känsla av livet på globaliseringens bakgård än vad de flesta nyhetsreportage gör. (Adress: Hudiksvallsgatan 8)
Andréhn-Schiptjenko, Stockholm: Zwelethu Mthethwa (3/4-11/5)
Anders Olofsson