Detta är tråkigt nog inte en tillräckligt stor utställning för att ge en rättvisande bild av Alfredo Jaar, världskonstnären som är årets Hasselbladspristagare. Man kan hoppas att Hasselblad center också får större lokaler i samband med konstmuseets utbyggnad, för nu erbjuds endast fyra smakprov – och ett av verken dominerar totalt.
Den rumsliga installationen ”Shadows” tar upp nästan hela utställningsytan, men är samtidigt värt ett besök i sig. Genom en nedsläckt gång kommer jag till ett mindre rum med sex svartvita fotografier placerade i ljuslådor. En serie bilder av den nederländske fotografen Koen Wessing från Nicaragua 1978, som skildrar efterspelet till ett mord på en bonde. Jag ser män uppradade av polis vid en buss, den döda kroppen vid vägrenen, mannens uppgivna familj.
Fotografierna strålar likt allvarsamma stjärnor, familjens förtvivlan bevarad för evigt i filmremsan. De lysande bilderna skapar en sakral stämning i mörkret. Och så i angränsande rum ett enormt uppförstorat fotografi med mannens två döttrar. Deras spretande armar och händer har ett nästan barockt kroppsspråk. Småningom sjunker bildens omgivande miljö undan och Jaar fokuserar bara på deras konturer. Förvandlar dem till lysande skuggbilder. Ljuset skruvas så upp till max, bländar och bränner fast kropparna på näthinnan.
Ett effektfullt bildspel som varar ett par minuter. Det är sällsynt drabbande. Samtidigt ges inte mycket spelrum för tolkning av iscensättningen. Överrumplad hinner jag inte riktigt tänka, och i den meningen är Alfredo Jaars skickligt regisserade verk endimensionellt. Utställningen skulle därför mått bra av ett annat starkt, men annorlunda verk som motvikt.
Magnus Bons
Hasselblad Center, Götaplatsen, Göteborg. Utställningen pågår 15 oktober 2021 – 23 januari 2022