Jag kommer ihåg, när jag var liten i början av 70-talet, då hade jag nämligen en brun manchesterkostym och en orange manchestermössa i den tidens främsta modefärger. Att jag kommer att tänka på det nu beror på att fasaden till entrén till Moderna Museet i Malmö har just en sådan där typisk retro orangefärg. En färg som följer besökaren in till kassan, där även bokshopen och café är beläget. Det är ett färgval som känns både lite oväntat med på samma gång spännande och hemtrevligt. Toaletterna på det nya museet sticker också ut från mängden, med sitt knallgula kakel. Turbinhallen, som är museets huvudgalleri, är inte lika överraskande i sitt färgval, det är nämligen en stor vit kub. Å andra sidan är det en kub som imponerar, det är rejält med takhöjd och rummet är frikostigt. Det är ett utställningsrum som kräver sin konst, jag har en känsla av att det gäller att ha ganska starka konstnärsuttryck så att inte arkitekturen tar över konstupplevelsen. Luc Tuymans stora målningar har inte det problemet, och inte heller Astrid Svangren, som får inviga det mindre galleri på övervåningen, som också har en imponerande takhöjd.
Det är lite roligt att just Luc Tuymans inviger det nya Moderna Museet i Malmö. Tuymans visade nämligen samma utställning på Wiels Konsthall i Bryssel. Wiel var från början, precis som Moderna Museet i Malmö, en industrilokal, nämligen ett bryggeri, medan byggnaden i Malmös användes som elverk innan det byggdes om till konstmuseum i slutet av 80-talet. Då hette det Rooseum, och stängdes 2006, men nu har det gamla elverket fått en ny gnista när Moderna Museet i Malmö öppnar dörrarna för allmänheten den 26 december. Även om man har blåst bort det mesta av den gamla interiören, kan man fortfarande hitta enstaka spår av industriell verksamhet som en travers i taket, men under ytan, dolt för besökarna pågår fortfarande den industriella processen. Hela källaren består i princip av ett stor maskinrum, en klimatanläggning som ska uppfylla alla de krav som krävs för att visa samlingarna från Moderna Museet i Stockholm eller för att kunna låna in internationell konst. På så vis sätt sluts cirkeln, det gamla elverket producerar visserligen inte längre el, men förmodligen en hel del nya konstupplevelser.
2009-12-26 Mathias Jansson (text), Moderna Museet/Albin Dahlström (foto)
1 comments
Vad tycker du om Moderna Museets etablering i Malmö?