Publicerad 16 januari 2013 Av I Recensioner Med 5524 Visningar

“The Tiger’s Mind” på Index

IMG_Jesse_AshIndex är som galleri tämligen svårt att definiera. Å ena sidan är det ett konstnärsdrivet utställningsutrymme som producerar utställningar som Stockholmspubliken annars knappast skulle få se. Å andra sidan är det en institution på den svenska konstscenen som funnits med i olika former och på åtskilliga adresser alltsedan 1970-talet. Det har en klar profil, stark integritet och påminner klart mer om en liten konsthall än en kollektiv satsning. Det finns flera paradoxala saker med Index. Lokalen känns mindre än vad den är, det är inte nära till någonting fastän galleriet ligger i Stockholms absoluta mittpunkt, och ytterst sällan stöter man på andra besökare (om man inte är på vernissage vill säga). Ändå har såklart alla varit där.

Utställningen “The Tiger’s Mind” är en ordentligt ambitiös utställning som bland annat består av en bok, några mindre skulpturer, en serie uppläsningar men framför allt en film på 23 minuter. Denna visas som en stor projektion i mitten av utställningsrummet. Projektet stöds av en mängd institutioner runt om i Europa, samt av Tensta Konsthall och av själva galleri Index.

Projektets grundidé var att skapa ett kollektivt verk med kulturutövare från olika stilar och genrer för att ifrågasätta hur ett konstverk, i detta fall en film, blir till. Med sex olika viljor, idéer och sätt att göra saker på, så blir sådana här projekt ofta rejält svårmanövrerade. Det blev det också i detta fall. Ibland när projekt som haft de bästa intentioner misslyckas kan man ändå se något vackert i misslyckandet. Här är det dock svårt att se hur detta multikonstverk skulle ha kommit till korta på något sätt. I alla fall för betraktaren. Ändå finns den slutsatsen integrerad i återstoden av verket. Det skildras genom en hackigt, svårdechiffrerad och dramatisk narrativ. Vi får uppleva verkets intrig som en slags detektivhistoria. Detta metaberättande får således illustrera processen av själva verket och kampen för att avsluta det.

a8346_dec6_showroom_imgParallellt får man beakta hur utgångspunkten för verket var en helt annan, dvs att behandla och lyfta fram ett musikstycke som heter just “The Tiger’s Mind” av den brittiske tonsättaren Cornelius Cardew. Den typ av konstmusik som Cardew (1936–1981) skrev är inte nödvändigtvis esoterisk, tvärsom så är den ganska lättillgänglig och full av samtida referenser. Cardew blev känd som allierad med Stockhausen, genom Scratch Orchestra men också som enskild kompositör.

Allting i filmen är så välgjort och eftertänksamt att man med behållning ser filmen flera gånger. Säkerligen för att helt kunna ta in den. Miljön som både visar en villa i brutalistisk stil och en välvuxen drömsk trädgård filmas mjukt och avvaktande. Scenografin är likaledes central både för intrigen och helheten, spröd fast oförställd. Det är fascinerande att uppleva ett verk vars konklusion tillika blir dess röda tråd. Trots alla lager, anslag och vinklingar kan man dock nöja sig med att njuta av dess estetiska kvalitéer. Som betraktare locka man också på ett självklart sätt in i verket genom Tilbury/Cardews fantastiska musik. “The Tiger´s Mind” är utförd eller ska vi säga utvecklad, av Will Holder, Jesse Ash, John Tilbury, Céline Condorelli, Alex Waterman och av Beatrice Gibson, som också filmade.

Adress: Kungsbro strand 19, Stockholm
Utställningen pågår under perioden. 18/12 – 23/2 2013

Jakob Anckarsvärd (text), Index (foto)

Anckarsvärd är skribent, konstnär och it-pedagog, verksam i Stockholm och Glasgow. Han driver även konstnärssiten: www.altruistartists.blog.se, samt sänder podradion: "Konstliv", från Konstnärshuset. Anckarsvärd har speciell fokus på konstnärsdrivna gallerier.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *