Publicerad 09 september 2010 Av I Konstkommentarer Med 2153 Visningar

Tetris – social kubism

One_More_Go_One_More_Go_gaffa_gallery2_I den andra delen av klassiska dataspel som inspirerat samtidskonsten handlar det om ett spel som kubisterna förmodligen skulle ha dyrkat. Tetris skapades 1984 av den ryska programmeraren Alexey Pazhitnov. I Tetris gäller det att flytta och rotera sju olika kombinationer av block medan de faller ner i en brunn. Blocken kallas tetrominos och är uppbyggda av 4 kvadrater. Målet är att passa in de olika geometriska figurerna så att så lite tomrum som möjligt blir kvar i botten av brunnen. Tetris är ett pusselspel för den som är gillar compact living och som ser det som en sport att packa ekonomiskt till semestern.

Det finns tre inriktningar på hur konstnärer har använt sig av Tetris i konsten. Den svenska konstnären Michael Johansson, (som man kan läsa en längre intervju med här på Konsten) är ett exempel på hur konstnärer använder själva grundidén med Tetris i utställningsrummet. Johansson arbetar med platsspecifika installationer, där han samlar och staplar objekt i olika färger och former i perfekta symmetrier utan några som helst tomrum. Installationerna har namnet Tetris vilket är passande eftersom de starkt påminner om spelet.

Ett annat förhållningssätt, som Tetris delar med många andra av de klassiska arakadspelen, är att det används en hel del i den offentliga konsten i form av graffiti, mosaiker, och andra utsmyckningar på fasader, tunnelbanenedgångar osv.  I Sydney, Australien, skapade t.ex. några konstnärerna 2008 en installation i en gränd (bilden ovan). Man lyfte ut de karaktäristiska elementen från Tetris och placerade jättelika upplysta Tetrisblock i gränden. Det såg precis ut som om blocken hade ramlat ner från himlen, men gränden hade varit för smal så blocken hade fastnat halvvägs ner.

Det finns också många exempel på hur hela spelet flyttats ut i det offentliga rummet för att skapa ett socialt konstverk. Konstnärsgruppen Blinkenlight, som gjort sig känd för att förvandla stora skyskrapor till interaktiva bildskärmar, har vid olika tillfällen gjort det möjligt för förbipasserande att spela Pong eller Tetris på skyskrapor med hjälp av en mobiltelefon. År 2002 gjorde man installationen “Arcade”, där man förvandlade en av skyskraporna på Bibliothèque nationale de France i Paris till en jättestor bildskärm som visade olika animationer och där förbipasserande även  kunde spela olika arkadspel som Tetris. Konstnärsgruppen Lummo (Carles Gutiérrez, Javier Lloret, Mar Canet & JordiPuig) skapade i Madrid i början av 2010 en Tetrisvariant där fyra personer måste samarbete nere på gatan för att först skapa Tetrisbitarna och sedan samarbete för att placera dem på rätt ställe i brunnen som projiceras på en vägg. Både i fallet med Blinkenlights och Lummo handlar det om att skapa social interaktion och mötesplatser i det offentliga rummet där dataspelet står i centrum.

firtstetrisDen tredje varianten som konstnärer brukar använda sig av handlar om att förändra själva spelet och att skapa nya versioner av spelet som diskuterar och ifrågasätter själva spelidén. I konstnärsgruppen Ljudmilas version ”1d Tetris”, gjorde man en endimensionell Tetris där alla block består av fyra lodrätta kvadrater som faller ner i en brunn som är precis ett block brett. Eftersom blocken alltid fyller brunnen så att inte några tomrum uppstår behöver man som spelare inte göra något för att få poäng. Grundidén med de fallande blocken finns visserligen kvar, men i en endimensionell värld finns inte längre några svårighetsgrader, spelet blir väldigt enkelt men samtidigt enformigt och förutsägbart.

I “First Person Tetris” (bilden till höger) har konstnären David Kraftsow kombinerat perspektivet från den populära First Person Shooter-genren som används i krigs- och actionspel med det vanliga pusselspelet. I Kraftsows variant ser man spelet från första perspektiv så när man snurrar blocken snurrar man även själv, dvs. det är inte det enskilda blocket som snurrar utan hela skärmen. Bara genom att använda ett nytt seende i spelet så har Kraftsow skapat en helt ny upplevelse av spelet. Mauro Ceolin, som under många år har intresserat sig för moderna emblem i form av kommersiella logotyper och ikoner från datavärlden, har i verk som RGBTetris och RGBInvaders ersätt spelets grafik med samtida ikoner och logotyper. I RGBTetris består blocken som faller ner i brunnen av logotyper från Camel, McDonald’s, Nike och Mercedes.

Mest intressant och mest självständig bland de spelbara Tetrisvarianterna som konstnärer skapat är den svenska konstnären Ida Rödén. I ”Composition Grid” har hon kombinerat sitt intresse för teckning med Tetris. Spelaren kan i spelet skapa en unik teckning genom att rotera och förändra nedfallande objekt som består av någon av de 216 olika varelser som Röden har skapat med Tetrisblockens varianter som förlaga. Spelaren kan sedan välja att skriva ut sin spelplan med konstnärens signatur och på så sätt få ett unikt konstverk som hon har spelat fram på skärmen.

Tetris, denna tvådimensionella variant av Rubrik kub, verkar alltså skapa en hel del utrymme för konstnärliga experiment. Det behövs bara en enkel förändring, eller vridning av perspektivet, för att nya intressanta tolkningar av spelet ska uppstå och vår upplevelse ska bli annorlunda.

Några spelbara Tetris-varianter:

http://www.tetris1d.org/

http://www.firstpersontetris.com/

Mathias Jansson (text), konstnärerna (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.