Publicerad 03 augusti 2011 Av I Närbild Med 42211 Visningar

New Media Art i Estland

ivar_veermae_karel_koplimets_gatewaysI vår miniserie om den estniska konstscenen möter vi den estniska konstnären Ivar Veermäe som medverkar i utställningen ”Gateways: Art and Networked Culture” på KUMU Art Museum i Tallinn. Ivar Veermäe (f. 1982) bor och arbetar i Tallinn och Berlin. I sitt konstnärskap har han intresserat sig för hur olika grupper interagerar på publika platser och han använder sig ofta av nya tekniker för att utforska sambanden. Vi frågade Veermäe om hur den estniska New Media Art scenen ser ut och hur den offentliga miljön har förändrats med det digitala samhället.

Hur ser situationen för New Media Art ut i Estland idag?

Estland är ett litet land och har en relativt liten konstscen och bara ett antal konstnärer som arbetar med New Media Art. Men jag tror att vi snart kommer att få uppleva en andra våg av (New) Media Art. På nittiotalet var det en boom med video och net.art även i Estland. Nu använder nästan alla, även konstnärer, Internet varje dag och jag tror de börjar inse Internets möjligheter och hot. En annan tendens jag ser i Estland är en början till centralisering av Internet som drivs av staten och privata företag. Olika myndighetskontakter ingår i en gemensam e-myndighetsprogram vilket å ena sidan gör det lättare att hantera olika saker som e-ekonomi, e-val etc, men å andra sidan skapar det en gigantisk statlig databank med information. I den privata sektorn finns det ett stort mediaföretag som försöker genomdriva Apple-modellen (att du måste betala för allting på nätet) att det ska bli en webbstandard i Estland.

Vilka plattformar och scener finns det i Estland för New Media Art?

I Estland är New Media-projekt ofta knutna till andra konstformer som dans, teater, musik och performance. Det finns inget galleri som bara visar New Media Art eftersom det är för få konstnärer som arbetar inom området. Men det finns andra bra ställen om du vill se samtida konst i Tallinn som EKKM Museum, Stadsgalleriet i Tallinn, Hobusepea Gallery, Tallinns konsthall och KUMU, som ibland också har utställningar med New Media. Även på Kulturfabriken Polymer kan man ibland se New Media projekt. Teatrar som Polyer Von Krahl, no99 och den dansorienterade Kanuti Gildi Saal använder i sina uppsättningar ofta intressanta tekniska lösningar. Det finns även en del intressanta festivaler. Tuned City som arrangeras i Tallinn under sommaren koncentrerar sig på ljud och Plektrum Festival i september knyter samman musik och visuell konst. I Tartu hålls även en tvärvetenskaplig kulturfestival i början av september.

karel_koplimets_ivar_veermae_dont_be_evil1I utställningen “Gateways” visar du verket “Don´t be evil” som du skapat tillsammans med Karel Koplimets. En installation där man med hjälp av ”Google Street View” kan utforska Tallinn men där all reklam i gatumiljön är suddats ut. Vad ville ni utforska med verket?

“Don’t be evil” är Googles Inc. inofficiell slogan som skapades av en av deras huvudprogrammerare Paul Buchheit. Det är en del av Googles företagspolicy, som har som ledmotiv att det ska vara möjligt att tjäna (en massa) pengar utan att göra (mycket) skada. I verket använder vi deras slogan och deras teknik – ”Googles My Maps” för att undersöka hur Googles policy om ”freedom of information” kan tänjas. Idén är att försöka att återerövra den offentliga miljön som en publik plattform för utbyte av idéer och deltagande. Jag tror att i en tid när den digitala informationen genomsyrar det dagliga livet och när gränserna mellan privat och offentlig plats har suddats ut, så kan den offentliga platsen definieras om som en tillgänglig plats.

Men diskussionen om privat och offentlig gör att man ofta glömmer bort andra viktiga frågor som vem som äger och har tillgång till information. Stadsmiljöer som i Tallinn (och andra städer) är väldigt kontrollerade och organiserade, utgångspunkten är att publika miljöer är någonting som kan konsumeras, men du kan inte själv lägga till något. I vårt verk försöker vi peka på möjligheterna att skapa egna regler i de här miljöerna. En viktig del av verket är också att all reklam i gatumiljön raderas ut, vi vill visa på de dolda reklammekanismerna som finns på Internet (som t.ex. används av Google)

I många av dina verk arbetar du med den offentliga miljön. Vad är så intressant med den?

Jag tror att aktiviteter i den offentliga miljön direkt eller indirekt avspeglar processor i vårt samhälle och att den här miljön ständigt förändras. I mitt konstnärskap har jag analyserat, använt och påverkat olika publika och virtuella miljöer. Målet med mitt arbete är att försöka peka på vissa problem som finns inom området och erbjuda alternativa lösningar på dem. Jag försöker hitta, använda och förbättra sambandet mellan stadsmiljön och den virtuella miljön. Min andra intention är att analysera den kollektiva och privata miljön när det gäller ägande och ser hur den kollektiva miljön definierar vårt privata agerande och tvärtom.

Mathias Jansson (text), Ivar Veermäe (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *