Publicerad 07 maj 2020 Av I Recensioner Med 1025 Visningar

Nathalie Gabrielsson på Index

Det är en på flera sätt omtumlande utställning som Nathalie Gabrielsson (född 1986) presenterar på galleri Index. Inte bara visuellt utan även tankemässigt är ”The Campaign” en informationstät utställning som det är lätt att dras in i. I en mer än överskådlig kartläggning visas hur politiker, ekonomer och andra näringslivsföreträdare tillsammans med utrednings- och forskningsinstitut är sammankopplade och hade ett gemensamt intresse med den Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) att gynna sina egna intressen.

Till det yttre kan ”The Campaign” därför sägas handla om hur den svenska välfärdsmodellen medvetet ifrågasattes, nedmonterades och ersattes av en nyliberal verklighetsuppfattning under 1970- och 80-talet. Hur makten över språket var och fortfarande är helt avgörande för den som vill påverka opinionen. Och som utställningen visar, för att skapa ett krismedvetande och en föreställning om att den offentliga sektorn vuxit sig alltför stor och att skatterna eller lönekostnaderna var för höga för näringslivet.

Nathalie Gabrielsson, The Campaign

Själv blir jag övertygad om att den egentligen mer handlar om hur man skapar en egen verklighetsuppfattning och lyckas övertyga andra om att den är sann oavsett om tillgängliga fakta visar att det inte stämmer. SAF:s omfattande lobbyarbete under flera decennier blir då främst ett exempel på en uppenbarligen framgångsrik kampanj. Oavsett hur styrd den varit så befinner vi oss än i dag i dess verklighetsbeskrivning om vilken del av samhället som är närande respektive tärande.

En politisk diskussion som dessutom blivit oerhört intressant då näringslivets företrädare nu under den pågående covid-19-pandemin kräver att enorma bidrag från statskassan betalas ut till privata företag. I en tid av fake news, trollfabriker, faktaresistens och en av många underblåst misstro mot såväl medier som politiker är det förstås ett högaktuellt område som Nathalie Gabrielssons utställning rör sig inom. En styrka i ”The Campaign” är att historien den vill berätta är lika intressant oavsett hur man ställer sig till den verklighetsbeskrivningen.

Nathalie Gabrielsson, The Infomercial

Till stor del beror det på att hela presentationen på Index är så komplex och har det fiktiva forskningsinstitutet ”Kybernein Institute” som avsändare. Nu är det ändå inte riktigt fiktivt eftersom det är namnet på den konstnärliga plattform som Nathalie Gabrielsson som student på Konstfack själv skapade 2014.

Att utställningen heter ”The Campaign” och inte ”Kampanjen” på svenska ligger också helt i linje med den konsult- och manegementestetik som den inte bara anspelar på utan fullt ut omfamnat. Index utställningsrum liknar därför mer en föreläsningssal med en tillhörande kontorsdel där galleriets personal arbetar.

Där finns även en rapport från ”Kybernein Institute” i form av ett 32-sidigt häfte som i verksförteckningen står med som ”The Appendix. Bland verken ingår även de fyra nybyggda väggarna som omger kontorsdelen, vilket förstärker intrycket av att utställningen samtidigt kan ses som en scenografi som väntar på att aktiveras av någon föreläsning, workshop eller liknande. Även om det inte är möjligt att genomföra någonting sådant just nu på grund av risken för smittspridning har Nathalie Gabrielsson skapat en plats som bara väntar på aktiveras mer än när några enskilda besökare är på plats.

Nathalie Gabrielsson, ur The Whistleblower

Tills dess fyller videofilmen ”The Whistleblower” en viktig roll när den i monologform ger röst åt nationalekonomen Sven Grassman (1940-92), en av de som inifrån forskningsvärlden kritiserade den verklighetsbeskrivning som dominerade såväl debatten som den ekonomiska politiken under 1980-talet. Manuset till den 50 minuter långa filmen finns med i den redan nämnda skriften ”The Appendix” och bygger på de böcker och artiklar som Grassman själv skrev.

Även om det svindlande nätverk av tankesmedjor, forskningsinstitut och olika opinionsbildare som Nathalie Gabrielsson ritar upp i ”The Campaign” kan synas långsökt och på gränsen till konspiratoriskt, är det samtidigt just det som gör hela utställningsprojektet så fascinerande. Givetvis finns flera av de invändningar som kan riktas mot kampanjen med på den sju meter långa kartläggningen av hur den genomfördes. Bara det visar på hur genomtänkt såväl kampanjen som Nathalie Gabrielssons utställning är.

Thomas Olsson

Foto: Index, Kungsbrostrand 19. Utställningen pågår (med ordinarie öppettider) 17 april – 7 juni 2020

Thomas Olsson är sedan mitten av 1990-talet verksam som journalist och som konst- och danskritiker i såväl dags- som månadstidningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.