<

Publicerad 02 april 2009 Av I Gå och se! Med 857 Visningar

Malmö Konsthall: Haris Epaminonda (2/4-10/5)

Det känns lite som att befinna sig i Istanbul – en plats där tiden rör sig fram och tillbaka, där historien och nuet krockar precis som diverse kulturer. Och likt staden Istanbul fortsätter motsatserna att hagla vi mötet med Haris Epaminonda utställning på Malmö Konsthall, och så också mina känslor för utställningen. Haris Epaminonda är född 1980 och kommer från den turkiska delen av Cypern. Hon har fått sin konstnärliga utbildning i England och är idag bosatt i Berlin. Utställningen i Malmö består av tre olika delar så som titeln antyder: ”Vol. I”, som är en bok, består av polaroidbilder vilka i sig är fotografier av fotografier från 1950- och 60-talet. Som svensk är det omöjligt att inte associera dessa bilder till Jan Stenmarks bildvärld, även om motiven kommer från andra delar av världen. ”Vol. II” och ”Vol. III” är två utställningar i konsthallen. ”Vol. II” längst in i konsthallen är uppbyggt som insidan av ett tempel; ett yttre rum som innesluter ett inte och bortom dessa ett litet gemak. Här är ett antal vitmålade arkitektoniska socklar med ett strutsägg på toppen utplacerade. På väggarna finner vi samma typ av polaroidbilder som i boken. I ”Vol. III” har utställningsytan fått formen av en labyrint. Här presenteras ett bredare material med collage, readymades i form av krukor och andra etniska hantverksföremål, boksidor och längst in en filmloop, där man ser en vadarfågel som står och putsar sig. Föremålen ser ut att komma från vitt skilda platser runt om i världen. De är glest utplacerade i små grupper där varje del har sitt eget tema. Trots att Epaminonda jobbar i samma postproduktionstradition som många konstnärer idag, och trots att hon till stor del använder sig av ting som sammankopplar henne med konsthistorian, känns utställningen udda. Förmodligen för att den snarare än en samtidskonstutställning påminner om en postmodern kulturantopologisk utställning, där man inte vill rekonstruera för mycket, utan i stället bara ger betraktarna de konkreta fragment man grävt fram. Ett exakt berättande som gör mig förvirrad. (Adress: S:t Johannesgatan 7)

Per Brunskog

Frilansande konstskribent och kurator. Huvudsak väljer jag att skriva om konst som nollställer mig, få mig att skåda det yttre omfånget av mitt förnuft. Den första text jag någonsin fick publicerad var här i Konsten.net 2005, sedan dess har det blivit en lång rad texter som skildrat olika företeelse inom den internationella konstvärlden, både för Konsten.net och för andra forum. Hemsida: www.perbrunskog.info

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *