Publicerad 11 mars 2014 Av I Recensioner Med 3292 Visningar

Linda Shamma Östrand på Candyland

imageSamtidigt som körsbärsträden blommar i Japan visar Candyland glasverket “Cherry Blossom” av Linda Shamma Östrand. Skira glasblommor i vita, rosa och svarta nyanser hänger i nylontrådar från taket över en stav av klart genomlyst glas. Blommorna rör sig av vinddraget när man passerar och skapar skuggspel längs väggarna. Linda Shamma Östrand är född i Enånger och utbildad i Fri Konst på Konstfack. Idag är hon verksam som både konstnär och föreläsare. Utställningen på Candyland består av verket “Cherry Blossom” samt en multipel.

Vad som sker när skilda former, grupper eller världar möter varandra är något Shamma Östrand intresserar sig för i sitt konstnärliga arbete och hennes undersökningar utförs i olika uttryck och tekniker. Det kan vara skulptur och performance såväl som bioteknik, kriminalteknik och dataspel. Hon refererar till sin bakgrund med svensk mamma och palestinsk pappa och ifrågasätter med sina undersökningar framförallt huruvida man ärver en kultur eller om en hybrid kan tänkas utveckla egna egenskaper utifrån de specifika förutsättningar som finns närvarande just där. För att undersöka hybriditet ur en biologisk diskurs har hon som ett konstprojekt avlat fram en hybridgroda av två helt olika grodarter. Hon menar att “hybriditet är ett fenomen som har kapacitet att leda oss bortom etablerade former och konventioner till förmån för en ny uttrycksform”. Ett annat exempel är hennes “Älg i postformulerat tillstånd” som är en offentlig skulptur i en rondell vid Telefonplan. En hybrid mellan en kamel från främre Orienten och en svensk älg, båda typiska existenser i sitt eget ursprung men från helt skilda världar. Världar som mötts i konstnären själv och alltmer möts i vår vardag via exempelvis invandringen.

Linda Shamma Östrand finner ofta ett sätt att ta tillvara energin som uppstår i skärningspunkten när man för samman motsatta former, världar eller värderingar. Och resultatet blir expressivt och uttrycksfullt. Hon påminner om Alyson Shotz som visades på Galleri Andersson/Sandström 2011. Shotz verk grundar sig i naturvetenskaplig kunskap på liknande vis som Shamma Östrands verk grundar sig i en kultur-biologisk undersökning. Och bådas arbeten lämpar sig för presentationer i det offentliga rummet där deras undersökande kvalitéer och vetenskapliga process ges ett större utrymme att verka i och ger ringar på vattnet.

En sammansmältning mellan två olika former går sällan smärtfritt även om det inte alltid behöver sluta med en frontalkrock menar konstnären. Och ställer samtidigt frågan om andra och egna förutsättningar kan uppstå i föreningen eller om vi alltid för vidare något av vårt ursprung bortom vår egen kontroll. Hur skilda utgångspunkter kan en hybrid förena? Hur fri är vår vilja och hur mycket styr natur och kultur? Hennes arbeten är väl genomförda men det finns alltid något oslipat och oväntat i dem som gör dem vitala och skarpa.

Adress: Gotlandsgatan 76, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 7/3 – 23/3

Maria Johansson (text), Monika Lenkmann foto)

Bor och arbetar i Sthlm. Utbildad på Konsthögskolan i Sthlm. Har också studerat konstpedagogik och konstvetenskap. Arbetar med eget konstnärskap, konstprojekt samt texter om konst.

1 Kommentarer

  1. Intressant

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.