Curator och museiman. Professor på Valand i Göteborg och vid Konstakademin Trondheim i Norge. Rådgivare till tidigare kulturminister Margot Wallström. Allra främst: konstnär och konstaktivist. Detta är bara ett utdrag ur mångsysslaren Jörgen Svenssons ansenliga meritlista. Han har många strängar på sin lyra men spelar konsekvent samma melodi. Konsten är ett samhällsanalytiskt och politiskt projekt. Angeläget och kraftfullt på sitt eget sätt. Det handlar dock knappast om några hårdefinierade partisympatier i Jörgen Svenssons verk. Istället blir man påmind om statskonsten i stort och om människans sociala sammanhang. Allt detta är grunden för Svenssons fyndiga relationella estetik.
Det ensamma konstnärsgeniet har han tack och lov alltid ifrågasatt. ”Offentligheten har varit min palett” – bekänner Svensson öppet i en intervju i KRO. Just därför är han mest känd för sina konstnärliga, rebelliska motståndshandlingar långt utanför traditionella konstinstitutioner och deras stela gränser. Göteborgs konstmuseum döpte Svensson en gång om till Pizzeria. Namnet, stöpt i brons, krönte museifasaden under grupputställningen Amateur/Eldsjäl år 2000. Svenssons Busslinje 933 gick gratis mellan hans hemort Skoghall och Åhléns City i Stockholm. Resande från landet fick stanna ett par timmar i huvudstaden. De från Stockholm fick däremot hela 7 dagar på sig för att utforska landsorten – busslinjen gick en gång i veckan.
Centrum flyttas till periferin. Marginalerna förvandlas till den innersta märgen. Så jobbar Jörgen Svensson. River ner och bygger upp. Vänder på stenar och bryter mönster. Konsekvent men alltid överraskande. Den som letar efter hans verk i en tillrättalagd presentation på ett kommersiellt galleri får leta länge. Just nu finns dock ett ypperligt tillfälle att begrunda Svenssons måleri, som sällan visas. Konstnärshuset bjuder på en härlig, omfattande presentation av hans säregna dukar. Formaten är stora. Tekniken väcker nyfikenhet. Det är som om motiven omsorgsfullt broderats på ljusa underlag. Till och med på nära håll vill ögat knappast tro att det är måleri det har framför sig. Tittar man noga efter upptäcker man också att Svensson gärna använder text som bild.
Jörgen Svensson använder sig av en injektionsspruta för att ciselera fram spröda linjer och kraftfulla budskap. Sprutor och kanyler som konstnärligt redskap? Tankar på missbruk och dess offer infinner sig omedelbart. Den ovanliga målartekniken är också en minnesruna som efter förlorade kamrater. Samhällsengagemanget som underton ekar högt i allt som Jörgen Svensson gör. Oljemåleriet, som för honom behäftas med borgerliga klichéer, förkastade han redan under studietiden. Hans finstilta formspråk har snarare sina visuella rötter i allmogen och folkkonst. Stilen anspelar tydligt på hemslöjd, konsthantverk och textilkonst.
Det är dock klurigare än så. Folkkonsten är vanligtvis förankrad i en viss avgränsad bygd. I Svenssons verk tycks hela världen vara en enda hemby. Meddelandena är kärva. The World – världskartan – består av röda och blåa prickar, där de första betecknar ”Idiots” och de andra står för ”Imbecilles”. Blå, rovlystna hajar simmar omkring kontinenten. Det finns varken chans att gömma sig eller att fly. I centrum för Creative Business står ”The Artist”. Hen är dock omgiven av ”Assholes”, ”Goofies”, ”Intantiles”, etc. Det är svårt att ta illa upp när allt och alla mäts med samma tumstock. Istället för de uppbyggliga sentenserna, så vanliga i allmogekonsten, avfyrar Jörgen Svensson den ena visuella projektilen efter den andra. I hans naivistiska bildspråk är humor och allvar två sidor av samma mynt. Jesus, Judas och Artist är treenigheten i samma bild.
I grund och botten genomsyras Jörgens Svenssons konst av hans djupa intresse för samhället och sociologin. Till form och innehåll påminner hans verk om att människan är så mycket och så lite på samma gång – en prick på världskartan och en seriefigur i en kollektiv dramakomedi. Inte minst är hon en socialt bestämd pjäs i ett globalt politiskt spel.
Joanna Persman
Foto: Hendrik Zeitler, Konstnärshuset, Smålandsgatan 7. Utställningen pågår 9 november – 3 december 2017