Chris Burden gjorde en klassisk utställning på Magasin 3 1999. Trots en mångdimensionell konstnärlig praktik lär Burden få leva med det rykte han skaffade sig som ung performancekonstnär, där han bland annat lät sig bli skjuten och korsfäst på bakluckan till en VW-bubbla. Men när han i en amerikansk tidning omtalades som ”konstens Alice Cooper” fick Burden nog och tog farväl av performancekonsten. Kanske var det ett bra drag, för de verk han skapade att han lämnat det spektakulära rampljuset var både bättre och mer tankeväckande. Nu ställer Magasin 3 ut ett urval av verk, skisser och modeller från denna period.
Utställningens fokus ligger på problematiken kring människans fysiska förflyttning, ett tema som Burden regelbundet återkommit till. I centrum står hans B-car, en egenhändigt byggd bil som man skulle kunna färdas med i 160 km/h och bara förbruka 2,4 l bensin per 100 kilometer. En utopi kan det tyckas, men Burdens B-car fungerar faktiskt. Detsamma gäller hans projekt ”The Flying Steamroller” (ingår dock inte i utställningen), där han med hjälp av motvikter och en enorm hävarm lyckades få en ångvält att ”flyga”.
Hans ”Mexican Bridge” trotsar även den logikens förutfattade meningar. Med hjälp av Meccanodelar byggde Burden en kopia av en bro som en gång ritats men aldrig byggdes. Hans ambition var att den skulle förmå bära hans egen vikt, men när modellen stod klar visade det sig att den klarade av att bära ett kvarts ton. Burdens projekt visar att utopin bara är utopisk så länge ingen försöker att förverkliga den. Det ger hopp till en hårt prövad mänsklighet.
Adress: Frihamnen, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 22/9 2012 – 2/6 2013
Anders Olofsson (text), Neil Goldstein (foto)