Svensk grafik har en gammal och gedigen tradition. I år sammanfaller den XIV Grafiktriennalen med Grafiska sällskapets 100-årsjubileum, något som fyllt Konstakademiens lokaler med grafik. Under något decenniums tid har man ibland kunnat känna att den grafiska konsten i Sverige trampat vatten; det tekniska hantverket har det inte varit något fel på, men innehållet har inte alltid varit lika engagerande. På senare år har dock något hänt. Grafikverkstäderna på landets konstskolor fylls åter med unga elever, och etablerade konstnärer som Jockum Nordström och Mamma Andersson ger ut grafiska editioner. Extra skjuts kommer från den tekniska utvecklingen, där traditionellt hantverk och digital teknik gifter sig med varandra.
Utställningarna bjuder på en generös bredd, från de vanliga standardbilderna av människor, byggnader och natur till verk som utstrålar en mer experimenterande hållning. Traditionalisterna kan glädjas åt nyligen bortgånge Sven Ljungbergs kraftfulla träsnitt. Han är också en av triennalens stipendiater. En annan stipendiat, Jim Berggren, har tagit sig an det svenska köket och uppnått en ödslig grundstämning belägen halvvägs mellan Ola Billgren och Edward Hopper. Även Annette Hammarén (bilden) spinner suggestiva stämningar med naturmotiv som andas både nordisk folksaga och gotisk skräckromantik. När triennalen stänger på söndag vandrar den vidare till Sundsvall, Luleå, Falkenberg och Landskrona.
Adress: Fredsgatan 12, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 26/10 – 12/12
Anders Olofsson (text), Grafiktriennalen (foto)