Rörelseformer eller former för rörelse. Anne Thulins och Fatima Moallims pågående utställningar är fulla av dem. Fulla av rörelse – av tyngd och lätthet. På en och samma gång varandras motsats och med beröringspunkter. Anne Thulins rumsinstallation ”One step away” i Konsthall 16 på Riksidrottsmuseum utgår från hennes farfar J. G. Thulins bok ”Gymnastikatlas” från 1939. Några av bokens små fotografier av gymnastiska övningar är förstorade till väldiga format, medan Fatima Moallims utställning ”State” hos Belenius innehåller ett antal mindre teckningar gjorda med vanliga Bic-pennor i olika färger.
Hos båda finns kroppar, i olika stadier av abstraktion och figuration. Som sträcker ut sig, som svävar och vilar. Som framträder. Thulins stiger suddiga ur fotografiernas mörker och Moallims från papprets vithet, i symbios med andra former och med en påtaglig och lekfull direkthet. Moallims teckningar får mig alltid att tänka på bilderna som Miles Davis gjorde, hans kroppsslingor och slingrande kroppar långsmala och rytmiska likt hennes.
Även hos Thulin finns rörelsen och pulsen. Mellan de förstorade kropparna, som betonar vissa positioner i rummet och fixerar installationen, löper ett smalt band med minifoton där rörelsen upprepas och utvecklas, som i en filmremsa. Tiden tickar på väggens bilder. Och här och där hennes egna tillägg – tunna ståltrådar formade som tecken för armar och ben. Spretande trådar som effektivt tar upp rörelser i de fotograferade kropparna, som gör efter eller gör helt om.
Båda tecknar de frirum. Och tillstånd av växande.
Magnus Bons
Anne Thulin, Konsthall 16, Riksidrottsmuseum, Djurgårdsbrunnsvägen 26. Pågår 28 januari – 8 maj 2022
Fatima Moallim, Belenius, Ulrikagatan 13. Pågår 22 januari – 19 februari 2022