Thomas Broomés nya utställning har en mycket speciell bakgrund. Sommaren 2011 fick han som första bildkonstnär Stiftelsen Bergmangårdarnas stipendium, vilket gav honom möjligheten att tillbringa tre månader i och kring Ingmar Bergmans hus på Fårö. För Broomé, som tidigare arbetat med Ingmar Bergmans filmkonst som förlaga, har det nya projektet erbjudit unika möjligheter att tränga djupare in i såväl vår personliga som kollektiva relation till den store filmskaparen.
Det hade varit frestande att helt sonika spinna vidare på Bergmans rika motivkrets och persongalleri, men Broomé har i stället valt att fokusera på mannen bakom verket, på den unika värld som han byggde upp på Fårö, och som till slut konstituerade hela hans universum där filmkonst och liv flätades samman i en helhet. En betydande del av utställningen tar fasta på kontrasten mellan ljus och mörker, ett område där Bergman själv excellerade (med god hjälp av sin geniförklarade fotograf Sven Nykvist). I en suggestiv video, till musik av Andreas Kleerup, tar Broomé oss med på en nattlig vandring genom Bergmans hus. Lampor som ömsom tänds och släcks avtäcker den ena delen av den andra av interiören, men någon översiktlig bild kan vi aldrig skapa oss. Vi är överlämnade åt konstnärens urval av synvinklar och tempo. Den helhet som binder samman våra fragmentariska upplevelser återstår det för oss själva att skapa.
Något snarlikt gäller de målningar som också utställningen består av. Broomé har byggt upp dem med hjälp av linjer och mellanrum, vilket betyder att de till (nästan) lika stor del består av tomrum som av färg. Men betraktade på lämpligt avstånd framstår de som täta helheter, speglande ett suggestivt halvmörker. Ur denna synvinkel framstår Ingmar Bergmans värld som ett lika stort som genuint mysterium, och vi tillåts att förbli i den känslan långt efter det att vi lämnat utställningslokalen. I entrén står en samling lampor, antagligen de som använts för att ljus- och mörkersätta videoverket. I grupp, omgivna av dagsljuset, tycks de sakliga och prosaiska. Ändå vet vi hur lite de förmått att genomlysa förtrollningen som råder i Bergmanhuset. Thomas Broomés kulturgärning består således i att återvinna något av den omedelbara suggestionskraft som omger Ingmar Bergman, och som spaltmeter av forskning och kommentarer i viss mån institutionaliserat intill musealiteten gräns. Det är en styv prestation.
Adress: Fredsgatan 12, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 19/4 – 20/5
Anders Olofsson (text), Galleri Magnus Karlsson (foto)