Examensutställningar är alltid spännande att ta del av, och HFF:s dito är inget undantag. I utställningen hittar man en del gemensamma nämnare, men likväl bjuder den även på en energisk mångsidighet som verkar uppiggande. Många av eleverna fokuserar på att utmana upptrampade konventioner, som det fotografiska mediet har tvingats att tampas med – och då syftar jag kanske främst på frågorna rörande objektivitet och sanningsenlighet. En del av fotograferna har redan nått långt: deras verk försöker inte enbart utmana dessa uppfattningar och konventioner, utan visar även prov på originalitet och mognad. Mårten Langes kalla, svartvita fotografier (bilden till vänster) kan ses som ett exempel på detta. Våldsamma, frusna ögonblick ger ledtrådar till vad som kan ha skett eller kommer att ske, likt ett pussel. Badrumsfönster, vitt kakel, översvämmade ekor och kvaddade bussar indikerar någon form av katastrof, men vi vet inte hur, var och varför. Wakaba Nodas verk ”Efter blått” samt boken ”Två våningar” – som också presenteras i utställningen – behandlar faderns död. Nodas fotografier är laddade med ett egendomligt och personligt uttryck, som jag hoppas vi kommer att se mer av framöver. Ett annat verk som också är värt att påpeka är Klara Källströms ”Gingerbread Monument”, en lika otäck som suggestivt vacker slideshow. Naturligtvis kan listan över tankeväckande verk fyllas på. Denna elevavgångsutställning är skarp och fokuserad, utan att för den skull vara likriktad. Det är därför också en utställning som förtjänar många besökare och många återbesök.
Röda Sten, Göteborg: Examensutställning, Högskolan för Fotografi (9/5-31/5)
Sara Arvidsson