Stockholm New Temporary är namnet på ett showroom för samtida konst som drivs av kommunikationsbyrån BrittonBritton i samarbete med f.d. galleristen Andreas Brändström. I showroom:et kan man titta på en spretig samling verk av konstnärer som Rosemarie Trockel, Jessica Stockholder, Ylva Ogland, Mattias Faldbakken, Juan Pedro Fabra och Katrin Helmersson. Men ännu mer intressant är den installation av Peter Geschwind som visas just nu.
Verket, ”SLOW MOTION II”, är en fortsättning på en installation som konstnären visade på Gävle Konstcentrum 2011 och det tar sin utgångspunkt i Eadweard Muybridges fotoexperiment i kamerans barndom i slutet av 1800-talet. Muybridge och hans kolleger sökte skapa en illusion av rörelse genom att visa en serie stillbilder i snabb följd, men Geschwind har gått ett steg längre genom att göra hela processen platsspecifik. Genom att låta tända och släcka belysningen seriellt i ett antal ”scenografier” uppstår en illusorisk förnimmelse av rörelse, men det är en upplevelse som kräver att man vistas i rummet – med andra ord motsatsen till vad som brukar gälla när vi talar om rörliga bilder.
Den ryske filmskaparen Andrej Tarkovskij har talat om filmkonsten i termer av ”att skulptera i tid”. Frågan är om inte Peter Geschwind närmat sig samma hållning, men från en helt annan utgångspunkt. För Tarkovskij handlade det om att skala bort så mycket material som möjligt för att nå fram till ett tillstånd där tid och rum blir oväsentliga. Peter Geschwind arbetar också med att reducera och att återföra bildskapandet till ett fördigitalt, skulpturalt stadium, men här blir tingen inte oväsentliga utan bärare av en ny och gåtfull verklighet. Det är en estetik som fascinerar, men som kräver både utrymme och tid. Inget ont sagt om BrittonBritton, men jag kan inte låta bli att undra över varför inte Peter Geschwinds verk fått en något mer publik exponering i ett större sammanhang. Det är han väl värd.
Adress: Olof Palmes gata 2 B, Stockholm
Utställningen visas efter överenskommelse, kontakta arrangören på info@brittonbritton.com
Anders Olofsson (text), Peter Geschwind (foto)