Gorm Heens utställning centreras kring det märkliga kidnappningsdramat I Österrike med Natascha Kampusch och Wolfgang Priklopil i huvudrollerna. Kampusch hölls fången av Priklopil i ett hemligt utrymme i hans villa i mer än 8 års tid. När hon lyckades rymma tog Priklopil sitt eget liv, vilket han hotat att göra vid tidigare tillfällen när Natascha övervägt rymning. Vad som är sant och osant om deras relation, och vad som egentligen hände i huset är i och med Priklopils bortgång höljt i dunkel. Vi har bara Natascha Kampuschs version av händelseförloppet att tillgå, och den styr hon över med järnhand. Hon har numera en egen talkshow i österrikisk TV, och förhandlar om rättigheterna till sitt livsöde med filmbolag och TV-stationer. Nyligen köpte hon Priklopils hus för att förhindra att någon exploaterar det som ett kriminologiskt Disneyland. Gorm Heen har fascinerats av de märkliga turerna i Kampuschs/Priklopils relation, och kopplat den till den europeiska finkulturens både traditionstunga och belastade vision av den romantiska kärleken. Den tar som bekant sin början i en ömsesidig önskan om två personers sammansmältning i ett gemensamt väsen, men tar alltför ofta sin ände i ett destruktivt ägandebegär, som till slut dödar kärleken. Gorm Heen låter denna mörka, gåtfulla sida av attraktionen materialiseras i form av en kopia av den cell där Kampusch hölls inspärrad. Hur relationen mellan henne och Priklopil egentligen såg ut låter Heen vara osagt. Liksom i verkliga livet tvingas vi fylla i dramats vita fläckar med våra egna associationer. (Adress: Tulegatan 19)
Nordin Gallery, Stockholm: Gorm Heen (24/4-18/5)
Anders Olofsson