Natalia Goldin Gallery visade nyligen grupputställningen “Whispers of Immortality”, där ett antal unga brittiska konstnärer för första gången visade sina verk för en svensk publik. En av de mest intressanta deltagarna var G L Brierley, som nu gör sin första separatutställning sedan hon gick ut konsthögskolan Goldsmiths i London. Brierley startade sin konstnärsbana som figuration målare med en otäck liten serie halvrealistiska bilder med djur i huvudrollerna. Sedan dess har hennes måleri antagit alltmer abstrakta former, men hela tiden inom en sfär där materia och organismer tycks stämma träff på en intim nivå. Stundtals går det i Brierleys bilder urskilja mönster och detaljer som påminner om textil, interiörer eller arkitektoniska konstruktioner, men det är omöjligt att hålla fokus kvar vid dessa punkter av igenkännande. Ganska snart störtar blicken ned i malströmmen av färgvirvlar och bubblor, som om vi skulle befinna oss undre ytan av ett upprört hav. Men Brierley är noga med att inte ge oss möjlighet att fastna någonstans i en alltför enkel tolkningsmodell av verken. Snarare fungerar de som sofistikerat veckade bilder, som man bit för bit kan vika ut och granska, och där detaljerna speglar helheten på ett komplicerat sätt. (Det är ingen tillfällighet att konstnären på sin egen hemsida erbjuder både översikts- och detaljvyer av varje verk.) Spelet med formerna och den tätt sammanhållna färgskalan är förföriskt, men målningarnas släta, hårda och högblanka yta skapar distans. Man måste vara rätt så avtrubbad om man inte fascineras av G L Brierleys måleri. (Adress: Hudiksvallsgatan 8)
Natalia Goldin Gallery, Stockholm: G L Brierley (13/11-31/1 2009)
Anders Olofsson