Intressant konst handlar ofta om att bryta ett förblindande vaneseende, antingen rent bokstavligt, alltså visuellt, eller intellektuellt. Att ge slentrianperceptionen en örfil är en etablerad och trygg metod. Men den är inte alls fullt så enkelt tillämpbar som man kan förledas att tro. Överanvänd eller obalanserad går den hela varvet runt och blir en tom effekt som bara gör betraktaren blasé och uttråkad.
Gropius Baus stora presentation av Nancy Holt (1938-2014), Circles of light, skulle kunna vara en instruktionsbok om hur man bryter vaneseendet på ett elegant och samtidigt väldigt påtagligt sätt. Holts med rätta alltmer uppmärksammade konstnärskap förknippas kanske oftast med Land Art-rörelsen, men som pionjär inom video, ljus, ljudkonst och konkret poesi fungerar hon i mängder av sammanhang. Hennes platsspecifika installationer kan dessutom interagera med arkitektur lika väl som med de naturområden som jordkonstnärerna i första hand föredrog.
Där många andra attackerar vaneseendet genom att skapa ett brott, till exempel genom att presentera en anomali som tydligt bryter mot det förväntade, gör Holt det motsatta. Hon arbetar konsekvent utifrån och in, och skär bort allt oväsentligt och lämnar betraktaren med en nästan osannolikt konkret upplevelse av den egna varseblivningen. De kikarliknande, men linslösa rör, Locators, som Holt låter betraktaren kika genom är det tydligaste exemplet. Men det fungerar också i större format, som i hennes mest kända verk Sun Tunnels i öknen i Utah, rikligt representerade genom fotografier och film på utställningen.
Att se och reagera medvetet är Holts stora tema. Det gäller också de system av lampor eller ventilation där hon tvingar oss att se det som vanligen går oss förbi. Samma sak i enklare verk som de film- och ljudarbeten där hon tar med sig publiken på guidade turer. Hon pekar ut stenar eller barrträd som annars tenderar att smälta in i omgivningens kuliss, eller då hon snäppet mer vitsigt fotograferar kaliforniska skyltar som inkluderar ordet sol, California Sun Signs.
Det är senkommet men fint att Holts stjärna äntligen har stigit lika högt, kanske högre än maken Robert Smithsons.
Sebastian Johans
Gropius Bau, Niederkirchnerstrasse 7, Berlin. Pågår 22 mars – 21 juli 2024