Det finns ännu några dagar kvar att besöka Kristina Janssons gedigna utställning på Milliken Gallery. Carnegie-pristagaren Jansson tillhör den kategori konstnärer som med närmast förförisk skicklighet behärskar det samtida måleriets handgrepp och referenser. Här finns både Lars Nilsson-lika influenser till pornografi och våld och allusionerna på et samband mellan modernism och totalitarism. För den som vill delta i detta rebuslösande tillhandahåller galleriet ett utförligt presentationsmaterial, men man behöver inte läsa en rad för att få ut något av sitt utställningsbesök. Kristina Jansson är, som sagt, en målerisk förförerska, men hennes bilder räddas från att vara bara ännu en serie alster anpassade för den internationella konstmarknadens krav på ett samtida måleri. Räddningen kommer inifrån verken, som ofta befinner sig på absoluta gränsen till sönderfallet. Det rinner, spricker och bildplanen dubbelprojiceras på varandra. Janssons bild av samtiden och vår moderna närhistoria smälter samman till ett enda, ganska oroväckande, nu. (Adress: Luntmakargatan 78)
Milliken Gallery, Stockholm: Kristina Jansson (15/10-14/11)
Anders Olofsson