Max Book har under en längre tid ägnat sig åt att utveckla en högst personlig stil med den dunkla beteckningen “mixed media”. Så mycket mer vill han inte säga om materialvalet och kompositionsmetoden i dessa komplexa målningar där duken utgörs av ett fotografi som är förstorat och utskrivet. Det ursprungliga motivet har han därefter förändrat genom tillägg, förvrängningar och förskjutningar. Vissa delar har lagts till, andra har tagits bort. Ibland ser man att det är ett fotografi i botten, ibland har det dock försvunnit helt bland alla nya element. Ett rikt bildrum återfinns åtminstone alltid mellan ramarna.
På Galerie Leger i Malmö visas just nu några av Max Books målningar som har tillkommit i år och två år tillbaka i tiden. Det genomgående temat bland bidragen är, som jag också påpekade i en recension av hans utställning på Landskrona konsthall för några år sedan, mötet mellan natur och kultur, när vildmark möter civilisation och det okända stöter ihop med det kända. Den romantiska postmodernismen är en träffande beskrivning av verk som till exempel ”Kajansen” eller ”Flossweiss” där kultur- och samhällsmarkörer som en rock- och hattklädd man, en polisbil eller husvagn mixas med oförstörd natur, skog och mörka vattendrag.
Att slå följe med Max Book är alltid ett nöje. Och man tröttnar aldrig, för här finns så många skikt att man aldrig når ner till kärnan. Men att arbeta med en så speciell metod allt för länge är riskfullt: betraktaren tröttnar kanske till slut eftersom man snabbt känner igen sig i dessa målningar. För i ärlighetens namn så är det rätt mycket som går igen. Därför hoppas jag att han snart vidareutvecklar sitt koncept. Och först då framträder kanske storheten i dessa verk på riktigt.
Adress: Dockplatsen 8, Malmö
Utställningen pågår under perioden 18/3 – 13/4
Mikael Andersson (text), Galerie Leger (foto)