Marijke van Warmerdam är en konstnär som vi oftast brukar stöta på i stora konsthalls- och museisammanhang. Givetvis har hon figurerat på både Venedigbiennalen och Documenta, och här i Sverige har vi kunnat se hennes verk hos bland andra Magasin 3 och Bonniers Konsthall. Egentligen är detta en paradox, för hennes verk bygger för det mesta på en teknik som hyllar det lågmälda och skyr alla slags spektakulära effekter.
Detsamma gäller i högsta grad hennes utställning hos Galleri Riis, som är ett mästerstycke i det lilla formatet. Marijke van Warmerdam kan sin konsthistoria och hennes estetik lånar många influenser från det klassiska flamländska måleriet. I både känsligheten för ljuset, arbetet med speglingar och omsorgen om detaljer anar man en själsfrände till Vermeer. Men likheterna stannar inte där. I videoverket ”Kersentijd” leker en kvinna med ett par körsbär som hon placerar bakom örat som ett örhänge. Parallellen till Vermeers berömda målning ”Flicka med pärlörhängen” är uppenbar, men kanske ännu mer med Peter Webbers film om målningens tillkomst. van Warmerdam rör sig dock mycket fritt med alla inspirationskällor och skapar ett eget videosmycke, skickligt utmejlsat och med en dramaturgi som fångar skönheten i det skenbart obetydliga.
Samma sensibilitet för det obetydliga eller händelselösa återspeglas i utställningens andra verk, ”Light”. En hand drar förstrött över lamellerna i en persienn, och ljuset utifrån glimtar plötsligt in i rummet. Därutöver finns inget som distraherar oss; vi är prisgivna åt det cirkulära skeendet som ständigt upprepas. Omärkligt sugs man in i verkets värld, som kunde antas vara extremt trång men som visar sig rymma ett helt universum. Det är så riktigt stora konstnärer arbetar.
Adress: Rödbotorget 2, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 10/1 – 10/2
Anders Olofsson (text), Galleri Riis (foto)