Någon gång mot slutet av 1700-talet befann sig den franske officeren Xavier de Maistre i husarrest. Orsaken: en olovlig duell. På 42 dagar skrev han Resa i mitt rum. Budskapet var tydligt: kroppens fångenskap är knappast själens.
Lukas Göthman reser en hel del. Akvarellsviten The Current (Journey 9) är dock en färd som pågått i hans ateljé. Inåt i sig själv och bakåt i tiden. Minnen och drömmar i en sömlös blandning. Hans akvareller har samma friskhet och omedelbarhet som en resejournal. Anspråkslösa, snabbt nedkastade intryck förvandlas till något omistligt. Mer abstrakta än föreställande styr verken tankarna mot öppna landskap och häftiga molnkonstellationer. En mörk, smal jordremsa böjer sig under den rasande himlen. Allt är reducerat till summariska antydningar. Impressionisten Göthman förmedlar ögonblicksupplevelser. Romantikern inom honom spelar upp häftiga ackord från själens djupaste botten.
I en mer eller mindre bokstavlig mening blir Göthmans verk en upptäcktsfärd i ett okänt landskap. Tekniskt sätt skiljer sig akvarellistens arbetsprocess avsevärt från andra måleriska praktiker. Bildskapandet sker inte efter något linjärt schema. Akvarellen själv dikterar arbetstempo. Ibland bestämmer den mer än konstnären önskar. Den är nyckfull och envis. Den begär snabbhet och den är tålamodskrävande. Materian måste överlistas. Att ingripa eller att låta bli? – det är akvarellistens vanligaste dilemma. Göthman är skicklig på att avgöra detta. Att han bara har tur vägrar jag tänka. Resultaten är konsekventa. Han tvingar flöden att lyda honom. Eller är det kanske tvärtom? Han vet när det är bäst att släppa taget. Pigmenten får färdas fritt som de önskar. Visa av dem löses upp. Andra kantbiter. Ljuset lyser underifrån – det är papprets gåva.
Göthmans palett är som mest spännande när den rör sig mot det dova. Ibland går dock tonerna obekymrat mot det farligt rosa. Det blir lätt för sött. Paradoxalt nog är det naturen själv som är boven och levererar ofta de mest otänkbara färgkombinationerna. I dessa fall handlar det således inte om att konstnären befinner sig för långt från verkligheten utan möjligen en smula för nära.
Joanna Persman
Foto: Björkholmen Gallery, Rödbotorget 2. Utställningen pågår 21 oktober – 18 november 2017