Lucas Rahns arbete baserar sig på ett traditionellt måleri och hans tillvägagångssätt på sin debututställning hos galleri Christian Larsen har integritet även om det finns många referenser inblandade. Det verkar handla om ett slags inventerande av modernistiskt måleri som via ett postmodernt ickeformellt förhållningssätt hittar fram till ett om inte helt nytt så ett helt samtida uttryck. Rahns målningar öppnar sig nästan gränslöst för vad som pågått i måleriet fram tills nu. Men i stället för att vara inspirerad av tycks det mer som att han med lust och glädje identifierar olika uttryckssätt eller undersöker exempel ur arkivet. Och resultatet ska därför ses i grupp för att till fullo komma till sin rätt.
Målningarna med jordig färgskala (som här och där klingar till med ljusdagrar och pastellnyanser) refererar mångsidigt till måleriet, både föreställande, abstrakta, expressionistiska och mer sublima och romantiska uttryck plockas upp. Ett välgörande drag av svalkande likgiltighet finns med och den här typen av undersökningar kan antagligen inte göras med en alltför stor respekt för vad som skett utan bygger på ett förutsättningslöst och icke-hierarkiskt möte. Det som håller samman, förtydligar och förenklar utställningen för betraktaren är dess karaktär av installation. Målningar är i ett mindre format och jämt utplacerade längs väggarna i utställningsrummet. Väggarna är tonade och i ett av rummen står en pall från ateljén, i ett annat en bokhylla fylld med små målningar. Detta får intrycket av utställningen att pendla mellan ett formellt och informellt uttryck. Ett grepp som lockar och intresserar.
Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 6/10 – 13/11
Maria Johansson (text), Christian Larsen (foto)