Något att gömma sig bakom eller något att visa upp; något sensuellt och vackert eller något äckligt, något som bör döljas, skylas. Något allmän mänskligt. Och samtidigt något explosivt, sexuellt. Något frisläppt. Men också något som kan vara en slöja, ett potentiellt patriarkalt fängelse. Hår som fenomen är definivt symboliskt laddat. Den dansk-filippinska konstnären Lilibeth Cuenca Rasmussen använder medvetet håret och dess symbolbärande möjligheter när hon låter det spela en central roll i sin utställning Afghan Hound som just nu visas på Christian Larsen i Stockholm. Med nästintill absurda mängder syntetiskt och djupsvart hår i fokus, tränger sig Cuenca Rasmussen in i och spelar mot den komplexitet som kringgärdar sexualitet, religion, genus, och identitet, och belyser hur sociala strukturer kring dessa genomsyrar såväl samhällen i stort som enskilda grupper och individer.
Likt en imitatör iklär sig Lilibeth Cuenca Rasmussen fyra olika roller: den som en pojke upplärd till flicka och den som en flicka uppvuxen som en pojke; den som en patriarkal, auktoritär man och den som en aktivist och författare i exil. Med dessa fyra röster som utgångspunkt tränger hon sig in i, och gestaltar, röster från ett samtida Afghanistan vars berättelser hon menar är viktiga att lyfta fram och kommunicera. De fyra rollerna smälter in i varandra i ett svartvitt flöde där Cuenca Rasmussens humor blir en röd tråd som på en gång avväpnar och förstärker hennes kritiska granskning av människans sociala konstruktioner. Utan att väja för komplexitet och kontrovers – men också utan att spela på provokationen som självtillräckligt medel – tar sig Cuenca Rasmussen an den politiskt sprängkraftiga tematiken kring genus och kön i patriarkalt dominerade kulturer, kulturer i vilka kvinnor och män separeras till fördel för det manliga könet.
Vare sig det är med performance, fotografi, video; text, musik, koreografi; kostym, skulptur, skådespeleri fängslar Lilibeth Cuenca Rasmussen i sitt sätt att okonstlat röra sig mellan uttrycken och skapa ett bildspråk som är estetiskt sammanhållet och samtidigt som det är tematiskt sprängkraftigt, trycker på och tränger sig mot ramverken. Hennes uttryck spelar också mot populärkulturen: videoverket Afghan Hound med sin text, musik och sensuella, stundtals sexuella, koreografi spelar mot musikvideons estetik; utställningens hårbeklädda, avantgardistiska kostym har ett valfrändskap i den konceptuellare delen av modevärlden.
Den snåriga tematiken till trots, är det inte en utställning som fördömer eller reducerar, som exotiserar eller bekräftar. Snarare är det en nyfiket energisk utställning där konstnären – med rollspelet som medel – lyfter fram det kulturellt specifika och visar på det i grunden allmängiltiga. Det är kraftfullt och explosivt – tematiskt såväl som estetiskt.
Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 18/2 – 25/3
Sara Skoglund (text), Christian Larsen (foto)