Lars Olof Loelds mycket vackra utställning på Waldemarsudde upptar hela mellanvåningens sju rum i fil. Det intrikata sceneri som utspelar sig där är mycket noga avvägt och planlagt. Inget är lämnat åt slumpen, även om Loelds konstnärskap utmärks av ett slags eviga tillfälligheter. Han vilar i vetskapen om en närhet till avgörande och återkommande sammanträffanden. Loelds konst är ett tillvaratagande av lockande samband och erbjudanden, och den följer ingivelsens säreget spirituella lagar. Eller om det är Loeld som lyhört följer sin konst? Att här råder andra lägen än de vi vanligen rör oss bland, blir hur som helst tydligt på Waldemarsudde. Det är inget mindre än en totalinstallation som Loeld har skapat, och som i sin helhet har byggts upp i en ”gammal hangar i Strängnäs”, som det står i katalogen.
Rummen rymmer en värld i sig. En värld för sig. Målningarna, skulpturerna och objekten utgör en helhet, en graciös koncentration som pekar mot en plats bortom det materiella. Mot det som knappt kan förnimmas och som bör viskas fram. Är Loelds konst en slags andlig klassicism?
Installationen ger intryck av att vara närmast programmatiskt fulländad i varje enskild detalj, och samtidigt vidöppen och mottaglig. Det är en dubbelhet som förtrollar. Loelds konst är definitivt inte utan anspråk, men den är också ödmjuk och lekfull. Den innehåller en sorts självklar lätthet som gör den så tilltalande. Och här finns framför allt ett måleri som andas och strålar. De stora målningarna samtalar med varandra i rummen. Och löser elegant upp gränserna mellan. Deras rosa ljus tycks både rörligt vibrerande och luftigt fixerat. Målningarna innehåller alla samma bild men i variationer som ständigt behöver göras på nytt. Här råder reduceringens mångfald.
I en av de egenhändigt tillverkade montrarna finns ett fordon som bär på solnedgången. I en annan ligger ett barns leksakssnurra delikat utförd som en strålande sol. En av Loelds urformer. Och det slår mig att alla hans verk är ett slags modeller. Tillverkade i en mästares verkstad.
Adress: Prins Eugens väg 6, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 27/9 -18/1 2015
Magnus Bons (text), Waldemarsudde (foto)