Carl Hammouds målningar i utställningen ”Recto/Verso” på Galleri Magnus Karlsson tar andan ur mig. Materialiteten i de uppradade bokvolymerna är så häpnadsväckande och exakt skildrad att jag känner den mot ögat. Inte ett penseldrag på fel ställe. Hammouds sätt att måla böckernas nötta hörn, betona blekta partier i skyddsomslagen och fästa uppmärksamheten vid olika papperskvaliteter gör målningarna närmast öververkliga. I kombination med det stillsamt infallande ljuset och skuggorna som släpar sig över dukens yta, framstår målningarna som filosofiska reflektioner.
Kring boken som fantasivärld och kunskapskälla. Och kring måleriet.
Koncentrationen som finns i Hammouds kompositioner förstärks av den naturtrogna avbildningen. Alla titlar som tagits bort, eller snarare aldrig målats dit, bidrar samtidigt till en förhöjd och gåtfull abstraktionsnivå. Var hör dessa ting egentligen hemma?
Att Morandi och Hopper finns i det nära grannskapet är uppenbart. Men Hammouds passionerat behärskade koncept har också beröringspunkter med den tyske konstnären Thomas Demand, som med förment neutralitet fotograferar sina skulpterade pappersark. På ett lika fascinerande sätt blir böckerna i Hammouds oljefärg påståenden om världen.
Magnus Bons
Foto: Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12. Utställningen pågår 8 maj – 5 juni 2021