Judy Chicago, född 1939, är en av vår tids mest kända konstnärer. Främst associerad med The Dinner Table (1979), en monumental installation som uppmärksammar historiska kvinnor. En självklar konsthistorisk referens och vars tillblivelse, genom förenade krafter i en studio i Santa Monica, uppmärksammats stort.
Utställningen Los Angeles presenterar verk Chicago gjorde innan hon slog igenom, mellan 1965 och 72. Tiden efter att hon avslutat studier i måleri och skulptur på UCLA och utbildat sig till billackerare. Hennes måleri kännetecknas sedan dess inte minst av spraymåleriets specifika skiftningar.
Pasadena Lifesavers serien består av stora kvadratiska spraymålningar på akryl. Fyra framstående runda former på kvadrater. En intrikat undersökning av färg och form, fullständigt platt. Studerar man det närmare framstår den spännande ytan lika hård som mjuk.
Bemålade motorhuvar hänger på väggarna. Starka färger på fasta ytor i geografiska mönster som speglar varandra, motiven vecklar ut sig som fjärilsvingar. Titlar som Birth Hood vittnar om Chicagos intresse för kvinnors erfarenheter. Konsekvent har hon inom ramen för sitt konstnärskap intresserat sig för vad det innebär att vara kvinna och hur kvinnors upplevelser och plats formuleras, både i konsten och livet. Hennes engagemang och feministiska konst har varit banbrytande, både för män och kvinnor.
Skulpturerna i utställningen intar självsäkert det stora rummet. Lutade mot väggen eller arrangerade fristående i grupper. Materialbeskrivningarna är utförliga. Genomgående starka former och mjuka pastelltoner. Lekfullheten och det knivskarpa utförandet vittnar om en konstnär som alltid vågat tänka stort och eget.
På en lång rad presenteras dokumentära bilder från Atmospheres, ett utomhusprojekt med rökbomber som utfördes under 1960-talet, ofta på beställning. Nakna, bemålade och fria kroppar i steniga landskap i moln av rök och färg. Storskaligt och säkert omvälvande för alla inblandade.
Judy Chicago har aldrig betvivlat att hon hade både kapaciteten och rätten att vara konstnär. Den etablerade konstscenen har däremot varit ytterst tveksam. Inte minst i början av hennes karriär, i ett Los Angeles som beskrivits som macho och allmänt avogt inställt till kvinnor.
Det är för väl att saker kan förändras. Idag finns Jeffrey Deitch, en mycket inflytelserik och etablerad konsthandlare med lokal mitt i Hollywood, som presenterar en utställning som visar att Judy Chicago är en av vår tids riktigt stora konstnärer.
Jenny Danielsson
Foto: Elon Schoenholz. Jeffrey Deitch, Los Angeles. Utställningen pågår 7 september – 2 november 2019