Big Bang hänger en meter ovan golvet. En platsspecifik installation som intar konsthallens fulla volym. Sju och en halv meter upp i luften, fyra meter i diameter. En takkrona vars stomme utgörs av vitmålat trä i precis slarvighet. Aktsamt sammansatt ur en gigantisk byggsats sågad i ateljén.
Strukturen bebos av föremål. En uppstoppad brunråtta med röd rosett i tunn tråd. En bok om yoga fastspänd upp och ner. Ett par rosa jeans. Ett sammelsurium?
Konstnären Jonas Liveröd har en sympatisk oförmåga att inordna sig i ett led. Hans nyfikenhet är för stor. Förmågorna många. Han samlar på saker, bygger ett residency för konstnärer i sitt hem i Västergötland, håller föreläsningar, skulpterar och gör kollage. Att intressera sig för några få saker ligger inte för honom. Det är högst mänskligt. Vi är så sällan endimensionella.
Skulle man få för sig att Liveröd lämnar sin konst åt slumpen misstar man sig kapitalt. Estetiken är stringent, och genomgående. Möjligen fanns det från början inget samband mellan det röda nagellacket i fyrkantig burk och den asiatiska massproducerade masken. Nu finns det.
I en tid av oklart politiskt läge är det skönt att lägga sig under Big Bang, blicka upp och ge efter. Lita till institutionens duglighet, att med konstnärens hjälp ha förankrat konstverket. Det ser ut som om tygremsor håller upp konstruktionen. Det är egentligen omöjligt. Det här må vara ett vågspel med svajande textil, men det håller balansen.
Jenny Danielsson
Foto: Jonas Liveröd. Haninge konsthall, Poseidons torg 8, Haninge. Utställningen visas 22 september – 24 november 2018