Leif Holmstrand fortsätter att skratta åt sin egen smärta. Denna gång med utställningen ”What the Others Knew” på det nyöppnade Johan Berggren Gallery. Det hela känns som en privat lek och identitetsuppgörelse kopplad till genus och arv. Ett psykodrama som bärs fram av materialens kvaliteter. Det främre rummet i lokalen fylls upp av den titelbärande installation ”What the Others Knew”; uppbyggd av ett delvis itusågat 1800-talsmöblemang, textilier sammansatta till organiska hoppsnörade föremål som placerats på soffan och fyller glasskåpet, samt hundben. Hundben som är instoppade här och var, och hundben som hänger i snören under bordet. Det är sårigt men samtidigt finns här en distans i användandet av klichéartade material. Möblerna berättar om makt och elegans, tygerna berättar om könsidentifikationer, hudbenen berättar om döden. I det inre rummet finns det foton tagna under tillblivelseprocessen av objekten som utgör innehållet i det första rummet. Bilderna verka skildra ett drama som utspelat sig när utställningsföremålen tillkommit. På golvet ligger en skulptur som ser ut som en förpuppad människa med fyra armar. (Adress: Ehrensvärdsgatan 8)
Johan Berggren Gallery, Malmö: Leif Holmstrand (27/8-20/9)
Per Brunskog