Den svenska animationskonsten vilar på två stronga dubbelpars insatser: Nathalie Djurberg/Hans Berg och Lisa Jeannin/Rolf Schuurmans. Mångfalden som de tillsammans erbjuder är tämligen imponerande, och har redan bildat skola för många yngre konstnärer. Men deras verk skiljer sig ganska mycket åt: där Djurberg/Berg är drastiska och brutala är Jeannin/Schuurmans eftertänksamma och poetiska. I bägge fallen handlar det emellertid om små allkonstverk, där ljud och bild smälter samman till en oupplöslig helhet.
I sin nya utställning berättar Lisa Jeannin/Rolf Schuurmans en slags skapelseberättelse, där en rullstolsbunden lysmask associativt redogör för hur allt hänger samman i världen medan en stor fladdermus pillar bland böcker och andra pinaler på ett intilliggande skrivbord. Orden rör sig i cirklar, varv efter varv, och gradvis växer bilden fram av ett universum beläget vid en punkt innan rationaliteten punkterar alla möjligheter till under och förundran. På sätt och vis ansluter sig Jeannin/Schuurmans till den gamla traditionen att i fysisk form söka återge hela världsalltets beskaffenhet och med konstens hjälp fylla i de lakuner som ett haltande intellekt lämnar efter sig. Med ett vuxet handlag rör de sig i barnets värld, som låter fantasin flöda och som inte låter sig avskräckas av att något inte är möjligt.
Animationskonst brukar inte alltid förbättras av att man samtidigt med animationen ställer ut den rekvisita med vars hjälp verket förfärdigats. Men i detta fall är just denna sammanställning ett plus. Man skall vara en mycket blaserad galleribesökare för att inte låta sig fascineras av alla miniatyrdetaljer och oväntade sammanställningar som Jeannin/Schuurmans rekvisitaförråd tycks vara sprängfyllt av.
Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 16/2 – 17/3
Anders Olofsson (text och foto)