”Frånvaro” är det första ord som tonar fram inför mitt inre öra när jag stiger in i Galleri Magnus Karlssons utställningslokal. Utställningstiteln ”In Frames” är i ett avseende konsumentinformatorisk i överkant – de utställda verken är helt riktigt inramade – men tar man sig en djupare funderare på dem är det snarare den inramade bildens kulturhistoriska position i bredare bemärkelse som avses. Maria Nordin (bilden) arbetar med akvarell på stora pappersark, med tydliga referenser till renässansmåleriet. Figurernas kroppar tycks sammanfogade i sin sömlös helhet, en symbios som får sin motvikt av det faktum att deltagarna mer eller mindre konsekvent undviker varandras blickar.
Även Niklas Eneblom rör sig med kulturhistoriska referenser, i hans fall till spelfilmen. I en serie porträtt möter vi en mystisk kvinna, som hela tiden vänder sig bort från oss. Bilderna utstrålar en uppbrottsstämning vars orsaker det är svårt att sätta fingret på. Före eller efter? Frågan känns efter en stund irrelevant. Enebloms kvinna befinner sig i ett diskbänksrealismens limbo, ett tillstånd där det varken existerar ett framåt eller ett tilbaka. Ulf Lundin har med fotomontagets hjälp skapat en helt egen verklighet, där ett panoramalandskap befolkas av grupper av människor på väg till eller från något. Men eftersom de är hämtade från olika bilder och situationer saknar de förbindelse med varandra. Folkmassan förvandlas till ett relationeras ödeland, en metafor i bredbildsformat för vår samtids individfixering och besatthet av kollektivet som yta och dekoration.
Adress: Fredsgatan 12, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 11/11 – 19/12
Anders Olofsson (text), Galleri Magnus Karlsson (foto)